Magazín Elita

Fenomén resell, milionový byznys se sneakers

Fenomén resell, milionový byznys se sneakers

Jakmile jen trošku nahlédnete do sneakers komunity, zcela jistě se vám otevřou dveře do jiného světa, teniskové Narnie. Dá se na nich založit celkem slušný byznys. Nejde však o klasický retail, jak by se očekávalo, bohatnou i překupníci - reselleři.

Většina známých sportovních značek jakou jsou Nike, adidas, Reebok a další pravidelně vydávají speciální limitované edice tenisek, s omezeným počtem kusů. „Limitované znamená 16 až 1000 párů na obchod, cokoliv pod 1000 párů na světě je velmi limitované,“ upřesňuje Daniel Klíma, kurátor a head of communication platformy FlexDog.cz.

Na každého se zkrátka nedostane. Ještě pár let zpátky se na tyto kousky stanovalo před obchodem a čekala se fronta s malou šancí na nákup. V té době to sice bylo pocitově krutější, než je tomu dnes, ale paradoxně s daleko větší šancí na nákup. „Dřív se tam dostali opravdu jen ti, kteří si vystáli frontu, což se úplně všem nechtělo. Ale teď, když se v rámci aplikace, kde probíhá losování o limitované kouseky přihlašuje pomocí jména, platební karty a skrze formulář/aplikaci, tak je daleko větší konkurence a nižší šance na možnost nákupu,“ doplňuje Daniel Klíma.

V současnosti to všechno už probíhá online formou. „Dneska už to není o frontách, obchody mají většinou svůj vlastní raffle systém (loterie),“ říká Vojta Čep z prvního resell storu v ČR SECTION. Například Nike má několik aplikací (Nike, SNKRS, Run Club, Training, aj.). Na raffles a limitované tenisky má jednu aplikaci SNKRS. I v Nike aplikaci (vlastně 1:1 to stejné jako nike.com) se dají koupit boty, ale ty limitované právě jen skrze SNKRS. A dále doplňuje: „Málo releasů v dnešní době zažije pravej FCFS (first come first served) release s frontou a lidma, co na ty boty kempujou přes noc. Takový releasy má u nás snad už jen Footlocker.”

Není pravidlo, že čím déle tenisky držíš, tím větší je zisk

Přeprodáváním tenisek si dnes přivydělává spousta lidí. „Ten nejjednodušší způsob je zkusit štěstí v rafflu, koupit limitované tenisky a ideálně je během pár hodin nebo dnů prodat se ziskem. Ten může být od pár po několik desítek procent. Tenisky se dají držet i o dost déle než jen pár hodin. Pokud člověk „vsadí“  na správný pár, po pár měsících/letech může mít zisk ve stovkách procent, ale není pravidlem, že čím déle tenisky držíš, tím větší je zisk ,” líčí Daniel Klíma. A doplňuje: „Vždy záleží o jaký konkrétní model jde a jaký počet kusů se dostane do prodeje. Pro Nike dobře fungují spolupráce se známými umělci jako je Travis Scott nebo prémiovými značkami Louis Vuitton či Off-White. V adidasu sází hlavně na spolupráci s Kanye Westem, který má vlastní řadu tenisek adidas Yeezy.”

 Vznikají tak kamenné obchody, kde se tenisky ze sekundárního trhu prodávají, tedy například i Section, který byl v ČR jako první. „Zkušenější, kteří se v tomhle byznysu pohybují déle, sází i na další  způsoby jak vydělat. Resell story chtějí držet limitovaných tenisek co nejvíce, aby uspokojili vysokou poptávku. Zatím ale stojí daleko větší náklady spjaté s podnikáním. Tedy provoz e-shopu a nutnost pronajímání skladu, získají tím ale daleko větší obrat,“ říká Klíma. Z této perspektivy to vysvětluje Zbyněk Ráček z resell storu SECTION. ‚‚Na trhu jsme my a soukromníci. Často to bývají zběhlí lidé v IT, kteří mají různé programy na nakupování, stejně jako programy na vstupy do slosování o tenisky a podobně. Většinou celý den sedí u počítače, nakupují tenisky za ‚‚retail‘‘ (maloobchodní cenu) a pak přeprodávají za víc. U nás ve storu to funguje podobně, akorát my tenisky nakupujeme přímo od lidí, kteří si je koupili jako první od retailera a dají si na ně nějakou provizi. Potom ty boty prodáváme s další provizí. Často se ale stane, že někdo přijde, koupí si od nás boty a dokáže je prodat s dalším profitem,‘‘ říká Zbyněk.

Co popularitu a přeprodávání tenisek sportovních značek spustilo?

Co přeprodávání a obchodování s limitovanými kousky sportovních značek spustilo? Tento fenomén začal na přelomu 80. a 90. let, kdy vzrostla obliba značek Nike, adidas, Jordan, a to hlavně v USA. „Velkou měrou se o to zasloužil i Michael Jordan a jeho spolupráce s Nike. Právě tenisky Air Jordan byly jedny z prvních, které v lidech vzbudily touhu se ke konkrétním botám dostat. Jako další milník v teniskové historii je rok 2005, kdy proběhl release tenisek Nike SB Dunk Staple "Pigeon NYC". Tenisky byly tak chtěné, že se fronty na ně v newyorských ulicích dostali na přední stránky novin. Mimochodem tyto tenisky se dnes přeprodávají s cenovkou okolo 38 000 $,“ popisuje kořeny resellu teniskový kurátor Daniel Klíma.

„Trh s přeprodáváním tenisek od doby limitovaných releasů, jako tomu bylo v roce 2005 prudce vzrostl. Odhadová velikost je nyní okolo 6 miliard dolarů, s tím, že prognózy odhadují, že v roce 2030 půjde o trh s velikostí 30 miliard dolarů. Významnou roli v tomto růstu hraje i skutečnost, že se stále zjednodušuje možnost prodávat tenisky globálně a online prakticky na pár kliků,“ odhaduje hodnotu trhu Klíma.

Začátky reselleru v Čechách

Resellu nejen v Čechách pomohla taktika streetwearových značek vydávat oblečení a doplňky náhodně a v omezeném množství. Získání propagovaných produktů se stalo téměř nemožným. Jednalo se o úplně odlišný model, než bylo do té doby zvykem, kdy móda standardně držela sezónnost jako jaro/léto a podzim/zima. V dnešní době jsou tyto „dropy“ už docela běžné i mimo streetwear a tenisky. ‚‚Než jsem začal prodávat tenisky, prodával jsem oblečení. Byl jsem tím dost známý, protože jsem vozil značky Palace a Supreme. Prodával jsem hodně přes Grailed a Depop, což jsou americký a anglický weby, přirovnal bych to k dnešnímu Vinted tady u nás. V roce 2017 jsem byl v Berlíně na výletě a zrovna dropovali vysoký jedničky v barevném provedení "Royal". Tehdy jsem zkusil štěstí na sneakers a vyšlo to. Jel jsem pak ještě do Overkillu, což je Berlínskej retailer na Nike a tam jsem koupil další pár,” popisuje své začátky Vojta. 

A dodává: ‚‚Bylo mi asi 16 let, možná čerstvě 17. Tehdy dropovali první Yeezy 350 "Turtle Dove", to tady bylo fakt hrozně málo párů, to léto jsem koupil i svoje první Supreme věci, tehdy dropovalo třeba E.T. triko, koupili jsme s kámošem order asi za 400 €, nosili jsme ty věci a pak je ještě prodali za dvojnásobek, to bylo skvělý.”

Ne každý má pochopení utrácet za tenisky desetitisíce korun. Většinou jde o lásku ke kultu, který už je tady desítky let, obdiv k výtvorům designérů, jejich nekonečné práci a smyslu pro detail. Na své začátky v České republice vzpomíná Vojta. „Láska k teniskám u mě rozhodně propukla v roce 2015. První sneakers, které jsme si koupil tehdy byly Ricardo Tisci Air Force 1 v barevném provedení "Tan". Kupoval jsem si je ještě ze starého Klektu, kde inzerovali přímo uživatelé. Pamatuju si, že jsem je koupil z Finska a s uživatelem jsme si i chvilku potom psali na Facebooku, tehdy to byla fakt malá komunita kolem toho všeho, bylo to něco vzácného. “

O něco dříve začal Zbyněk. ‚‚Začalo to vše koncem roku 2012, kdy jsem se díky hudbě přidal na tehdy fungující Refresher forum. Byla tam malá sneakers komunita, která si předávala tipy a sledovala trendy z USA, což tehdy bylo výjimečné. Ještě dnes se spoustou lidí z té doby stále vídám, což mně ve výsledku fakt těší. První teniska, která to u mě ‚‚spustila” byly Air Jordan 1 ‚‚Bred”, které vycházely začátkem roku 2013 a můj kamarád Migel na ně čekal frontu s Polákama před Queensem, následně mi je daroval k narozeninám,” sdílí svůj příběh Zbyněk.

Tenisky jako alternativní investice. Do jakých se vyplatí investovat?

Správný investor si má své portfolio diverzifikovat, aby o vše při propadu trhu nepřišel, tenisky už bývají součástí nejednoho investičního portfolia. Jako u akcie musíte předpokládat, jakou tenisku koupit, aby se vám to brzy vyplatilo, protože ne z každé tenisky zbohatnete. „Do každé tenisky se samozřejmě investovat nevyplatí. Pokud majitel hledá tenisku, která mu vynese víc, než jeho spořící účet, je potřeba si vybrat správně. Za poslední dobu jsou to např. tenisky Air Jordan 1. Než jejich běžná varianta, vyšší výnos vám dá edice ve spolupráci s Travisem Scottem a značkou Fragment. Na druhou stranu spolupráce značek Nike a Patta z roku 2015 stojí nyní přes 2500 $, zatímco ta stejná spolupráce z roku 2021 stojí desetinu. Také u tenisek platí, že jakmile se stane zboží dostupnější, jeho sběratelská hodnota klesá,” popisuje Daniel Klíma.

V návaznosti na to Klíma představuje další atributy. „Pokud chcete tenisky někde prodat, určitě je nenoste. Resell tenisek není to stejné jako váš oblíbený vintage store. Samozřejmě že se mezi lidmi prodávají i nošené tenisky, ale v resell storech najdete tenisky, které jsou nenošené a úplně nové. Na novém majiteli je pak rozhodnutí, zda si takové tenisky obout, nebo je držet a v budoucnu je zkusit znovu prodat.

Největší šanci na zhodnocení mají tenisky, které jsou ve spolupráci značky se známým umělcem, tenisky, které jsou vydané ke speciální příležitosti nebo tenisky, u kterých poptávka výrazně převyšuje nabídku. To se za polední dobu povedlo například značce New Balance, která spolupracuje s newyorskou značkou Aimé Leon Dore. Jakmile se tyto tenisky staly trendy a zvýšila se po nich poptávka jejich cena na resell trhu začala prudce stoupat.“

Existují i nějaké safe, nebo-li jisté investice? „Taková tutovka jsou nyní varianty Nike Air Force 1 nebo varianty Nike Air Jordan 1. Po netflixové doku-sérii Last Dance (o M. Jordanovi) vzrostl zájem o retro tenisky Jordan po celém světě a téměř okamžitě se vyprodávají všechny jejich barevné i střihové varianty (myšleno low, mid, high),“ uvádí pár příkladů Klíma.

Proč teniskám (ne)roste cena a co to může ovlivnit?

  • Jsou nošené - ano, tenisky musí být nenošené.
  • Cena padá, pokud nejsou kompletní, např. chybí originální krabice (box), nebo je poškozená, chybí druhé tkaničky (pokud tam mají být) a podobně.
  • Bývá jednodušší prodat tenisky, u kterých může majitel doložit, kdy a kde si je pořídil.
  • Cena klesne v momentu, kdy značka (např. Nike) vydá např. po roce stejné tenisky ještě jednou

 

Sneakers slovníček:

raffle - losování šance na nákup, ten kdo bude vybrán, ten si může tenisky koupit

WTS - want to sell - zkratka na soc. sítích, pokud chci prodat tenisky

WTB - want to buy - zkratka na soc. sítích, pokud chci koupit tenisky

backdoor - situace, kdy zaměstnanec obchodu tenisky podrží pro někoho, kdo nevyhrál raffle, případně je prodá ještě před oficiálním spuštěním prodeje

release date - datum a čas, kdy jdou tenisky oficiálně do prodeje

cop or drop - označení pro to, zda tenisky které vyjdou chci koupit (cop), nebo je nechci (drop)

grail - tenisky, které chce majitel vlastnit ze všech nejvíc

heat - tenisky, které jsou vzácné a všemi chtěné

restock - doskladnění tenisek

colorway - barevná kombinace, ve které teniska vychází (mají vlastní označení/jména)

friends & family - velmi limitovaný release tenisek, který je určený jen pro úzkou skupinu lidí kolem značky/obchodu

Foto: Daniel Klíma a Section Prague


Další články z rubriky

Zlato společnosti Columbia Sportswear zahřeje

Zlato společnosti Columbia Sportswear zahřeje

Novinka z dílny VERMI by DARA ROLINS

Novinka z dílny VERMI by DARA ROLINS

Jemné vůně jsou inspirovány přírodou, uměním, cestováním a nezapomenutelnými okamžiky

Jemné vůně jsou inspirovány přírodou, uměním, cestováním a nezapomenutelnými okamžiky

Byznys a móda aneb jak oděv ovlivňuje váš potenciál

Ferby Clinic: Nová éra estetické medicíny

Ferby Clinic: Nová éra estetické medicíny