Jedna aktuální novinka Pojď semnou hledat modrý květ a jednašedesát písní o lásce, přičemž patnáct písniček dosud nevyšlo vůbec na deskách či se neobjevilo doposud na CD. To je nejnovější album Heleny Vondráčkové Nejkrásnější na světě je láska, které bylo pojmenováno podle skladby Karla Svobody a Zdeňka Borovce. Kolekce vychází na třech cédéčkách a přináší písně, která se točí okolo lásky.
Kolekce je skutečně reprezentativní, protože vychází ze všech zpěvaččiných období a dokazuje skutečnost, že Helena Vondráčková už ve svých začátcích zpívala interpretačně i hudebně náročné písně s nádhernými texty. Titulní písnička, která zazněla prvně v hudebním filmu Romance za korunu. Zaznívají i další roky "láskyplné" písně (To se nikdo nedoví, Lásko má, já stůňu, Jen dva ta loďka může vézt, Málo mám lásky tvé, Úžasná láska, A ty se ptáš, co já, Nemůžu bez tebe žít), ale najdeme tam i tituly, které mají na desce premiéru, třeba když Helena Vondráčková zpívá duety s Eduardem Hakenem (Lásko, Bože lásko) a Karlem Gottem (Je krásné lásku dát).
I když zaznívají i převzaté písně, které jsou ve zpěvaččině repertoáru hudební perly (Bouřka, The Power of Love, Stín nás dvou, Love Story, Speak Softly Love, Málem, Sam, Liebelai, Parlez-moi d'amour, To je štěstí) a které zpívá v několika jazycích, umění výjimečnosti dodává i tvorba tuzemských skladatelů.
A jsou to samé renomovaná jména - kromě již zmiňovaného Karla Svobody jsou to Vítězslav Hádl (Sblížení), Bohuslav Ondráček (Stůj noci dlouhá), Zdeněk Petr (Proč mě chce každý mít rád), Jiří Vondráček (Láska zůstává dál, Klavír snů) nebo první zpěvaččin manžel Hellmut Sickel (Ty mi vládnout máš, Čas je proti nám, Víc ti můžu dát jen já), k nimž ladí básnivé a oduševnělé texty Pavla Žáka, Zdeňka Rytíře a Zdeňka Borovce.
Autory dalších jedinečných písní jsou Jan Capek, Vašo Patejdl, Leše Wronka nebo Ondřej Soukup. Výjimečná a nikdy předtím nevydaná je balada Píseň o rytíři, kterou napsali Alexander Goldsheider a Pavel Kopta.
Hitmaker Alexander Goldscheider na Píseň o rytíři vzpomíná: "I když jsme napsali pro Helenu Vondráčkovou koncem sedmdesátých let před mou emigrací, a proto nikdy nevyšla. Helena ji nicméně tenkrát nahrála s mnou sestaveným a řízeným studiovým cimbálovým orchestrem, a dodnes si vybavuji, jak úžasný hráč na cimbál sice neznal noty, ale stačilo, abych mu jednou zazpíval, co má hrát, a o víc jsem se nemusel starat. Ne že by toho „víc“ nebylo dost, neboť píseň se opakovaně markantně zrychluje, já měl minimální dirigentské zkušenosti, ale všichni byli tak úžasně profesionální, že mě dokázali mile a úspěšně ignorovat a poradit si sami. Píseň jsem neslyšel léta, říkal si, jak je nádherně zazpívaná, zavzpomínal na jako vždy dokonale připravenou Helenu, na její úžasnou muzikálnost, unikátní výraz a její tak milou osobnost z dob mého mládí, to jest před téměř půl stoletím. Píseň že nikdy nevyšla, až letos."
Mimochodem, Alexander Goldsheider zkomponoval v minulosti pro Helenu Vondráčkovou ještě jednu vynikající píseň Chci být tvou lampou (nezaměňovat se skladbou Aladinova lampa autorů Jána Siváčka a Tomáše Janovice, kterou Helena nazpívala ve slovenštině v roce 1975), avšak ta na desce nikdy nevyšla. Ale protože je to mimořádná skladba, není napsáno, že tomu tak bude navždy. Štěstí měla ale jiná, nádherná píseň Zrcadlím, kterou napsali Jiří Bareš s Pavel Vrba pro muzikál 451° Fahrenheita, kde právě Helena Vondráčková v roce 1994 hrála. Písnička vyšla v roce 2004 na CD Muzikály, kde zpívá povícero interpretů písně z muzikálů uvedených v Česku.
Zato se na trojalbu Nejkrásnější na světě je láska objevuje plejáda novějších skladeb, které zkomponovali současní autoři, David Deyl (Máš sílu vstát), Jan Dvořák (Černé labutě), Ondřej Gregor Brzobohatý (Dávno vím svý) nebo Kája Mařík, jenž je autorem novinky Pojď se mnou hledat modrý květ. Svěží písnička už boduje v těchto týdnech v rozhlasové hitparádě Česká dvanáctka.
Navíc má trojalbum i několik duetů, které s Helenou Vondráčkovou nazpívali vedle již zmíněných zpěváků ještě Jiří Korn (Sladké hlouposti, Jakoby nic, Slunce), Lucie Bílá (Toužíš), Richard Müller (Venku je déšť a mráz), David Hasselhoff (More Than Words Can Say), Bára Basiková (Mám toho dost), Dušan Kollár (V rytmu salsy), Italové David Mattioli a Andrea Andrei (Fuoco nel fuoco) nebo Michal David (Jižní pól).
A které hudební bonbonky oceňuje autor těchto řádků? Je jich celá plejáda, ostatně už jsem je zmínil, ale vždycky si rád poslechnu písně jako Jsem Bůh i ďábel, Vodopád nebo Rozloučím se s ním, které slibují nápad, náboj a emoci. V případě nejnovější kolekce Heleny Vondráčkové, která slaví letos polokulatiny, je to v širokém stylovém záběru soudobé populární hudby talent, podmanivý hlas a v neposlední řadě vytříbený vkus.
„Já o ničem jiném v životě takřka nezpívám,“ řekla Helena Vondráčková proč zvolila zrovna takový koncept alba. „V mém nesmírně pestrém zpěvníku by se čestných výjimek našlo opravdu jenom pár. Téma Láska je totiž nejdůležitějším tématem většiny písní. S tak silným citem, jakým je láska, se dá přece pracovat donekonečna a v jakémkoliv věku! Vybrat ty nejkrásnější love songy byl těžký úkol. Nakonec se to podařilo. Snad tato kolekce písniček o lásce přinese trochu radosti do současné složité doby.“
I když je album tematicky laděné, ještě má Helena Vondráčková řadu písní, které zazněly třeba v televizi, ale nikdy na deskách nevyšly a které by si časem (až bude zase nějaká velká příležitost) zasloužily album ve stylu Hity a rarity. Určitě by tam měly být písně, které uvedla na televizní obrazovce - Abys neměl se mnou dlouho chvíli, Čí je lokál, Šaty, Kdo tančí, Tangolita, Víc, Tak jsi mě znával, tak tě znám, Moje říkánka, Už kvetou pampelišky, Jen si běž, Takovýho frajera, Mistr Kabaret...
Mimořádné jsou dodnes velké písně jako Co zůstává z písní (Jimmy Webb/Zdeněk Borovec) nebo Mare Nostrum (Bohuslav Ondráček/Zdeněk Borovec), kterou zpěvačka natočila v roce 1972 s Orchestrem Gustava Broma. A nikdy nevyšly ani směs z lidovek, Bei mir bis tu shein s Marií Rottrovou a Jitkou Zelenkovou nebo směs z písní Beatles s Věrou Špinarovou a Jitkou Zelenkovou. Jsou to malé diamanty vybroušené do dokonalosti...
Robert Rohál
Foto Universal a archiv