Magazín Elita

Film Buko přináší neotřelé téma, ale i svěží příběh, který je o člověčině a krásách života

Film Buko přináší neotřelé téma, ale i svěží příběh, který je o člověčině a krásách života

Přiznám se, že mě v posledních letech české filmy moc neberou. Přesto se ale najdou, třeba i  takové, které můžu vidět i podruhé. Nemám rád takové ty romantické komedie, kde hrají pořád ti samí herci a které jsou víceméně o ničem. Spíš si cením a prožívám příběhy jako Nabarvené ptáče, Krajina ve stínu nebo Jan Žižka. Kvalitních českých snímků je samozřejmě více, ale tyto tři mě upoutaly asi nejvíc. A teď k nim řadím i sympatickou komedii Buko, kterou natočila režisérka Alice Nellis.

Buko se odehrává v Čechách, a i když tu hraje velkou roli nádherná příroda (točilo se na Kokořínsku, v romantické divočině uprostřed Máchova kraje, ale také ve vesničce Bořejov, kde má hrdinka chalupu, k níž patří i louka s výhledem na Bezděz), podstatný je i příběh, postavený na člověčině, humoru i obyčejných věcech a lidech. A také je o tápání, pochybnostech i o smyslu života.

I hrdinka Jarmila (Anna Cónová) chvíli tápe, protože hned na začátku filmu se z ní stává vdova. Manžel (Miroslav Krobot) jí totiž v závěti odkázal vysloužilého cirkusáckého koně jménem Buko. Ale máme se na co těšit, protože příběh začíná nabírat grády. I když Jarmila koně nechce, má z něj šílený strach, navíc uvažuje, že pustí i onu romantickou chalupu a odstěhuje se k dceři (Petra Špalková) do města, své rozhodnutí nakonec změní. Jako lékařka v penzi má samostatná Jarmila své jisté, a protože jí dochází, že to nechce ještě zabalit, rozhodne si nechat venkovskou chalupu i Buka. Dcera i syn (Jan Cina) její rozhodnutí zpočátku nechápou, ale je to jen otázka času.

Myslím, že jsem někde četl, že právě tahle komedie vypráví o tom, že štěstí přeje připraveným a také těm, kteří se svému strachu dokážou postavit. Buko je tedy nejen o cirkusáckém bělouši a jeho dalším uplatněním, ale je i citlivým příběhem o stárnutí i plánech jeho novopečené majitelky. S pokorou i nově s duší lvice se zkouší životu smát, čímž vlastně film končí.

Sympaticky nesentimentální snímek neklouže po povrchu, ale není ani hlubokomyslným ponorem do duší protagonistů, zato disponuje i menšími a většími dramaty. Tak jako tak z filmu sálá humor i příjemně pozitivní energie, což je dáno chytrým scénářem a neotřelou režií (Alice Nellis), lyrickou kamerou (Matěj Cibulka), dokonalou napsanou či vybranou hudbou (Jan Ponocný) a pochopitelně prvotřídními hereckými výkony. Tady dominuje charakterní herečka Anna Cómová, známá hlavně z činohry Národního divadla moravskoslezského Ostrava.

Přitom vynikající je i další obsazení sympatických venkovanů – ať už je Martin Kubačák, Jana Oľhová, Lenka Termerová nebo Martha Issová. A zatímco Miroslav Krobot se objevil jen na samém začátku filmu, větší prostor dostali Petra Špalková a Jan Cina. Typově i herecky přesní, což dokládá jejich um, ale i zaujetí režisérkou. Ta si dala na všem mimořádně záležet. Povedlo se jí totiž dostat do filmu jak neotřelé téma, tak svěží příběh, který je o člověčině a krásách života.

Robert Rohál

Foto: archiv

Fotogalerie
16583 16584 16585 16586

Další články z rubriky

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Královny jedů, příběhy světových traviček

Královny jedů, příběhy světových traviček

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Levandulové údolí