Pravděpodobně to nevíte, ale dnes 7. prosince je Mezinárodní den civilního letectví, oficiální akce Organizace spojených národů, která má zvýšit povědomí o důležitosti mezinárodního civilního letectví pro sociální a ekonomický rozvoj. Po dvou letech blokování a omezení cestování se globální letecký průmysl opatrně vrací do normálního provozu. Mnozí z nás si již spřádají plány na dlouho očekávanou dovolenou na slunci nebo návštěvu za svými blízkými.
Ale pro mnoho uživatelů asistenčních psů může znamenat cestování letadlem více potíží, než by stálo za to. Zdánlivě nekonečný seznam překážek, od zákazu vstupu psů do kabiny až po byrokratickou noční můru mezinárodních pasů pro domácí mazlíčky, se zdá být navržen tak, aby vyloučil asistenční psy a jejich paničky a páníčky ze stejného přístupu jako máme my ostatní.
Výzvy jsou spojeny s různými zákony a předpisy v různých zemích, což znamená, že letiště při odletu nemusí znamenat pro asistenční psy problém, zatímco návrat domů může být plný potíží. Nehledě na praktické narušení, které to přináší, může být odmítnutí povolení k nástupu asistenčního psa na palubu velmi ponižujícím a stresujícím zážitkem.
Assistance Dogs International (ADI) jako přední světový subjekt ustavující standardy a akreditační orgán pro výcvik asistenčních psů věří, že asistenční psi by měli být cvičeni podle nejvyšších možných standardů. To nejen poskytuje nejlepší podporu pro jejich uživatele, ale zajišťuje, že psi jsou v bezpečí a dobře se chovají na veřejnosti - včetně přepravy na letiště a z letiště, na samotném letišti a v letadle.
ADI dlouhodobě vede kampaň za lepší přístup k letecké dopravě pro asistenční psy a jejich uživatele – a jsme hrdí, že jsme dosáhli některých pozoruhodných úspěchů.
V roce 2021 byla po diskusích s ADI a dalšími organizacemi aktualizována americká federální pravidla pro létání se služebními zvířaty, aby vyloučila „všechna zvířata, která nejsou cvičena pro osoby s postižením, ale jsou to zvířata na emoční podporu“. Členové ADI v Severní Americe spolupracovali s Airlines for America (A4A), aby zajistili dostupné rezervace a cestování pro cestující se zdravotním postižením. Po záplavě vysoce sledovaných případů zahrnujících cestující pokoušející se letět se „zvířaty pro emocionální podporu“ – včetně pávů, opic a dokonce i aligátorů – mohou nyní američtí dopravci legálně odmítnout nalodit jakékoli zvíře kromě speciálně vycvičeného služebního psa.V Evropě bude naprostá většina leteckých společností přijímat pouze psy certifikované ADI nebo Mezinárodní federací vodicích psů (IGDF).Ve Spojeném království jsou letecké společnosti oprávněny žádat o důkaz, že vodicí nebo asistenční pes je vycvičen v členském programu ADI nebo IGDF. Stejné to je i v Austrálii, kde Úřad pro bezpečnost civilního letectví (CASA) uvádí, že letecké společnosti musí přijímat psy pouze v případě, že splňují minimální standardy stanovené ADI.Většina leteckých společností si za asistenční psy s certifikací ADI neúčtuje poplatky a v některých zemích - jako je Spojené království - je to nařízeno zákonem. Pro jistotu však členové ADI, jako jsou Guide Dogs ve Spojeném království, radí uživatelům asistenčních psů, aby informovali leteckou společnost, touroperátora nebo rezervačního agenta, u kterého si let rezervují, alespoň 48 hodin před odletem.Pokrok je však nadále nerovnoměrný a v některých případech byly předpisy oslabeny. Je politováníhodné, že Evropská konference pro civilní letectví (ECAC) nedávno ze svých předpisů odstranila definici uznaného asistenčního psa, která dříve říkala, že asistenční pes musí být vycvičen školou uznanou IGDF nebo ADI. Novelizované předpisy jednoduše odkazují na „uznaného asistenčního psa“, aniž by jej definovaly – což přispívá k nejasnostem.Neexistence jakékoli obecně uznávané právní definice asistenčního psa (v některých zemích označovaného jako služební pes) ztěžuje leteckým společnostem rozlišovat mezi skutečným asistenčním psem a terapeutickým nebo emočním zvířetem. Digitální ID karta ADI, představená v roce 2021, nabízí rychlou a snadnou identifikaci a ověřenou certifikaci ADI, což leteckým společnostem usnadňuje odhalit falešné služební psy a odmítnout jim přístup.Všichni víme, jaký problém mohou být letiště – fronty u odbavení, bezpečnostní kontroly a dlouhé cesty k bráně z něj dělají stresující zážitek v těch nejlepších časech. Pro uživatele asistenčních psů může být značnou výzvou už jen dostat se k bráně. Naštěstí mnoho letišť zaměstnává speciální asistenty, kteří provádějí osoby se zdravotním postižením terminálem. Většina z nich bude mít vyhrazený prostor pro venčení služebních psů, kde si pes může ulevit před nástupem.Zatímco mezinárodní průmysl civilního letectví slaví svůj zvláštní den, jsme potěšeni pokrokem, kterého ADI a další dosáhli v boji za lepší přístup k letecké dopravě pro osoby se zdravotním postižením. Ale je před námi ještě dlouhá cesta – a my si nedáme pokoj, dokud si uživatelé asistenčních psů neužijí férový a rovnocenný zážitek z cestování letadlem.