Magazín Elita

Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení přináší barvitý rej i děj, kdy všechno souvisí se vším

Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení přináší barvitý rej i děj, kdy všechno souvisí se vším

Roky obdivuji španělského režiséra a scenáristu Pedra Almodóvara, jehož ústředními tématy jsou komplikované mezilidské vztahy, lidská osamělost, láska a vášeň. A protože jsem byl zvědavý na muzikálovou adaptaci jeho světově úspěšného filmu Ženy na pokraji nervového zhroucení, nemohl jsem chybět v Městském divadle Zlín, které ohlásilo na 29. dubna premiéru. I když jsem byl už na předpremiéře, která proběhla o den dříve, královsky jsem se bavil. Je to výsostný muzikál. I na jevišti přináší barvitý rej i děj, kdy všechno souvisí se vším.

Jde o silný příběh či mix několika příběhů v jednom, ale hlavně se může zlínská inscenace opřít o skvělé herecké a pěvecké výkony, nádherné písně, živou kapelu a vůbec o španělský rytmus, což dodává patřičné grády. V závěru dojde i na hrdinčino prozření, ale také jsem se opět ujistil, že zlínští činoherci jsou bezvadní muzikáloví zpěváci.

A jak originální filmař Pedro Almodóvar netočí klasické filmy a jeho styl (vyznáte-li se ve filmovém světě) poznáte mezi tisíci jiných, tak oceníte i kouzelnou atmosféru zlínského představení. Je pod ním podepsán režisér Stano Slovák, zkušený tvůrce, který má za sebou plejádu činoherních i muzikálových inscenací. Více než dvacet let je v angažmá v Městském divadle Brno, kde v současnosti působí jako umělecký šéf činohry.

Mimochodem, muzikálovou adaptaci filmu Ženy na pokraji nervového zhroucení režíroval na své domovské scéně už před šesti lety. V jeho režii se nezkrotné „ženy na pokraji“ projevují v každé scéně, v každém hudebním čísle a důležitých detailech života v Madridu. Jeden malý skvost za druhým tvoří mozaiku nevšedního příběhu, který má sice základ u Almodóvara, ale v případě muzikálového zpracování jde o neuvěřitelnou jízdu. Můžou za to scenárista Jeffrey Lane a hudební skladatel a textař David Yazbek. Oba pánové se proslavili na Broadwayi a mají za sebou nespočet úspěchů, nicméně Ženy na pokraji nervového zhroucení jsou hezkou řádku let celosvětovým hitem.

Díky kvalitnímu českému překladu Zdeňka Bartoše a úsilí celého tvůrčího týmu a zpívajících a tančících herců a hudebníků má zlínské divadlo kus, kdy do sebe všechno zapadá a dává smysl. Skvělé jsou komediální a dramatické momenty, herecká preciznost. V písních zní rockové jiskření i španělský kolorit, což násobí pěvecký um a temperament všech protagonistů.

Fascinují mě vícehlasy i sólové písně Petry Králové v titulní roli Pepy. Je to zpěvačka se zářivým hlasem a obrovským rejstříkem, ale zároveň také herečka s přirozeným jevištním projevem.  Ale inscenace má další vrcholné momenty, které si může publikum užívat – sametový hlas, charisma a silná energie u Gustava Řezníčka (Iván), vybroušený herecko-pěvecky projev Markéty Holcmanové v postavě štíhlé gazely Candely, a tak bych mohl v superlativech pokračovat – herečky jako Marta Bačíková (Paulína), Tamara Kotrbová (Lucía), Milana Gorská (Marisa), Helena Čermáková (domovnice) nebo tanečnice Klára Křišťálová j. h. coby Matadorka. Každá z nich je jiná, každá je „svá“ a každá má scény, kdy v tu chvíli bezkonkurenčně dominuje.

I když jsou Ženy na pokraji nervového zhroucení o ženách od začátku až do konce, bez mužského elementu by to nešlo. Vedle již zmíněného Gustava Řezníčka se objeví ještě několik dalších zlínských hráčů, ale i ti mají hudební divadlo v krvi. V roli madridského taxikáře alternují zlínská hvězda Radovan Král a slovenská popová star Igor Timko j. h. Vzhledem k tomu, že jsem viděl předpremiéru s Igorem Timkem (i když Radovana Krále bych rád viděl někdy příště), tak si zaslouží alespoň jednu větu: Timkův taxikář je přirozený, vtipný, muzikální a sympatický už v první minutě, kde vstoupí na jeviště, a navíc mluví a zpívá správně česky.

V případě zlínského muzikálu Ženy na pokraji nervového zhroucení jde o show, která je postavena na příběhu a silné hudební kvalitě, ale své odvádějí i herci. Ti tomu dávají hravost, šťávu a hodně ze sebe, zvláště pokud mají schopného režiséra a násobí tak jeho tvůrčí radost.

Robert Rohál

Foto Městské divadlo Zlín

Fotogalerie
17675 17676 17677 17678

Další články z rubriky

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Královny jedů, příběhy světových traviček

Královny jedů, příběhy světových traviček

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to