Jak prokázal nedávný průzkum společnosti Danone, o způsobu svého stravování uvažuje čím dál tím více Čechů, kteří si uvědomují výhody zvýšeného příjmu rostlinné stravy. Zatímco před rokem byla mezi Čechy 2 % flexitariánů, letos je jich už 5 %. Mezi nejčastější důvody, proč respondenti rostlinné produkty kupují, patří benefity pro zdraví (33 %), chuť (24 %) a také přínosy pro planetu (14 %). Naopak maso konzumuje téměř denně 54 % respondentů a dalších 32 % několikrát týdně.
Co je to flexitariánství
Flexitariánství jeho vyznavači definují jako zdravější způsob stravování (39 %) nebo jako občasné nahrazování masa a mléčných výrobků rostlinnými produkty (47 %). Potvrzuje to Bc. Martina Drtinová z organizace Vím, co jím a piju, o.p.s: „Flexitariánská strava zahrnuje zvýšený podíl rostlinných produktů, jako jsou zelenina, ovoce, obiloviny a luštěniny, rostlinné alternativy tradičních mléčných produktů a masa nevyjímaje. Flexitariáni se však nevyhýbají ani masu nebo dalším živočišným složkám jídelníčku, nicméně je konzumují méně často.“
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) se strava založená především na rostlinných zdrojích považuje za prevenci různých civilizačních onemocnění, jako jsou srdečně-cévní onemocnění, rakovina či cukrovka druhého typu. Podobně Světový fond pro výzkum rakoviny doporučuje, aby naše strava sestávala z jedné třetiny z živočišných a až ze dvou třetin z rostlinných zdrojů.
„V našich jídelníčcích však tradičně dominují živočišné potraviny, především v mase a masných výrobcích evidujeme u Čechů nadspotřebu. Flexitariánství, jakožto způsob stravování založený na omezování příjmu masa a živočišných produktů, je proto velmi prospěšným životním stylem, který se hodí pro velké množství lidí,“ říká Bc. Martina Drtinová z organizace Vím, co jím a piju, o.p.s.
Alpro rozšiřuje svoji nabídku
V souvislosti s nárůstem počtu flexitariánů se neustále rozšiřuje i dostupnost produktů na rostlinné bázi. 72 % respondentů uvedlo, že při výběru je pro ně základem chuť těchto produktů. „Neustále se snažíme rozšiřovat nabídku našich nápojů, fermentovaných výrobků, výrobků na vaření a jiných produktů na rostlinné bázi značky Alpro. Na chuti si dáváme speciálně záležet, neboť je základním předpokladem pro vstup a setrvání v kategorii. Přicházíme s novými produkty či příchutěmi pro vyznavače flexitariánství i jiných výživových směrů nebo prostě všechny ty, kteří chtějí ochutnat něco nového či obohatit svůj běžný jídelníček a zároveň odlehčit planetě. I malá změna v našem každodenním stravování může mít z dlouhodobého hlediska významný dopad na naše zdraví i životní prostředí,“ vysvětluje Barbora Horníková, brand manažerka Alpro ze společnosti Danone.
Flexitariáni jsou především mezi mladšími ročníky a ženami
Nejvíce se flexitariánskými pravidly stravování řídí lidé ve věku do 35 let, přičemž téměř dvakrát více jich je mezi ženami než muži (3,5 % muži vs. 6,4 % ženy). Nejvíce jich žije v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji (shodně 7,3 %), a to především ve středních a větších obcích od 5000 obyvatel výše.
Na Slovensku činí podíl flexitariánů dokonce více než 6 % a meziročně se zvýšil o 4 procentní body.
O průzkumu
Druhý ročník průzkumu byl proveden na konci března 2023 mezi 1000 respondenty v České republice. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
O společnosti Danone
Danone je přední světová potravinářská společnost působící ve třech oblastech zaměřených na zdraví: čerstvé mléčné a rostlinné výrobky, balené vody a speciální výživa pro děti i dospělé. V současnosti vlastní nejrozsáhlejší sbírku fermentačních bakterií na světě a jejím dlouholetým posláním je přinášet zdraví co největšímu počtu lidí prostřednictvím potravin.
Cílem Danone je inspirovat lidi ke zdravějšímu a udržitelnějšímu stravování a dodržování pitného režimu. Zároveň se zavázala dosáhnout měřitelných nutričních, sociálních a společenských vlivů a dosahovat pozitivního vlivu na životní prostředí. Společnost Danone postavila svoji strategii na obnovení růstu, konkurenceschopnosti a vytváření hodnot z dlouhodobého hlediska. Do roku 2025 se chce stát jednou z prvních nadnárodních společností, které získaly certifikaci B Corp™.
S více než 100 000 zaměstnanci po celém světě a prodanými produkty na více než 120 trzích společnost vygenerovala v roce 2021 tržby ve výšce 24,2 miliardy EUR. V současnosti portfolio Danone zahrnuje přední mezinárodní značky (Actimel, Activia, Alpro, Aptamil, Danette, Danio, Danonino, evian, Nutricia, Nutrilon, Volvic, atd.). Na českém a slovenském trhu nabízí značky mléčných a rostlinných produktů jako např. Activia, Actimel, Danette, Kostici a Fantasia, Alpro, ale i výrobky dětské výživy Nutrilon a Hami a přípravky klinické výživy spojené se značkou Nutricia – Nutridrink, Forticare, Cubitan, Nutrison, Neocate a další.
Danone je součástí evropské akciové burzy Euronext Paris a zároveň je součástí amerického finančního trhu OTCQX prostrednictvím programu ADR (American Depositary Receipt). Je součástí akcií předních indexů udržitelnosti včetně indexů spravovaných společnostmi Vigeo Eiris a Sustainalytics a také Ethibel Sustainability index, indexu MSCI ESG, série indexů FTSE4Good, indexu genderové rovnosti Bloomberg a indexu přístupu k výživě.