Magazín Elita

Dostaveníčko světových hvězd na Československém jazzovém festivalu v Přerově

Dostaveníčko světových hvězd na Československém jazzovém festivalu v Přerově

V sobotu 21. října skončil v Přerově 40. ročník Československého jazzového festivalu. Hlavnímu programu, který se uskutečnil od čtvrtka 19. října do soboty 21. října 2023 za účasti hvězd a známých jmen, předcházel 12. října podzimní prolog se dvěma premiérami. Vystoupili na něm interpreti jazzově laděná Helena Vondráčková a Američan Ray Greene.

Jako první vystoupila Helena Vondráčková, kterou uvedl osvědčený moderátor a publicista Aleš Benda. Přitom zpěvačce, která udělala kariéru jako popová královna a má za sebou úspěšná turné v Jižní Americe, Kanadě nebo Japonsku, není cizí ani jazzový repertoár. Vždyť už na své první talentové soutěži v Lucerně vyhrála právě s Gershwinovými písněmi.

Během času natočila i řadu jazzových nahrávek, třeba z repertoáru Elly Fitzgerald. I když vyhrávala s popem a kantilénami festivaly všude možně na světě, na domácích koncertech, kde ji léta doprovázela kapela Strýci vedena jazzmanem Luďkem Švábenským, zařazovala i jazzové písně. Už před lety zabodovala na pražském mezinárodním jazzovém festivalu, často zpívala s Orchestrem Gustava Broma a s Martinem Kratochvílem a kapelou Jazz Q natočila pop-jazzovou desku Paprsky.

Helena Vondráčková - Charlie Band a hosté - Ray Greene

V Přerově ji doprovázela kapela vedená Charliem Blažkem. Helena Vondráčková zpívala více než hodinu, neslezla z jeviště a zařadila řadu nestárnoucích jazzových evergreenů Billyho Strayhoma, A. C. Jobima. Barta Howarda, Duke Ellingtona nebo Cole Portera. Některé skladby byly v angličtině, některé v češtině, autorem je Pavel Kopta. Bylo to příjemné vystoupení, což vřele ocenilo i publikum.

„Na jazzového festivalu v Přerově jsem si zazpívala nádherné jazzové standardy za doprovodu výborných muzikantů Charlieho Blažka, Vladimira Klimenta, Vítka Pospíšila, Michala Hejny, Jiřího Helady a Juraje Bartoše, a jsem tomu ráda. Moc jsem si to užila a ráda si to třeba ještě někdy zopakuji. Jazz mi zůstane vždycky pod kůží, miluji ho, takže se možná ještě domluvím a natočím jazzovou desku,“ prohlásila Helena Vondráčková.

Patnáct minut po české zpěvačce následovalo vystoupení americké hvězdy, která je známá i českému publiku. Jednak už na za sebou řadu koncertů, jednak boduje i jeho aktuální album Stay. Jmenuje se Ray Greene a v Přerově vystoupil se čtyřčlennou kapelou (Reggie Wshington – baskytara, Jonas Vogelsang – kytara, zpěv, Jhonson „Jhony Keys“ Francois – klávesy, Alex Bernath – bicí).

Ray Greene je americký zpěvák a trombonista, producent a multiinstrumentalista. Svá hudební studia absolvoval na prestižní Berkley College of Music v Bostonu. Nahrával ve studiu s takovými velikány, jako jsou Aretha Franklin, Isley Brothers nebo Natalie Cole. Zásadním způsobem se také podílel na tvorbě proslulé soul-funkové skupiny Tower Of Power a v posledních dekádách se stal klíčovým členem a hlavním mužským zpěvákem v kapele kytarové legendy Carlose Santany!

Hudbou jeho srdce je soul a R&B. V jeho skladbách a hlasovém projevu je i odkaz gospelu, jazzového zpívání a blues, což bylo slyšet právě i v Přerově. Byl hudební vodopád, který uhranul přerovské publikum. Byl to super prolog jak se sluší a patří.

Peter Lipa - Loop Jazz Orchestra feat. Dave Weckl

První festivalový večer zahájil legendární slovenský zpěvák Peter Lipa, kterého už přerovské publikum takřka důvěrně zná. Nevystupoval tu poprvé a jeho hudební styl tu bezesporu patří. Publikum to ostatně ocenilo. Petra Lipu na pódiu doprovodili saxofonista Michal Žáček, baskytarista Michal Šimko, za piano usedl Peter Lipa junior a za bicí Michal Fedor.

„Právě na letošním festivalu jsem si znovu ověřil, že je pořád stejně dobrý. Pořád se mi líbí jeho pěvecké nasazení, barva hlasu i velmi slušivý vlasový sestřih,“ nechal se slyšet Aleš Benda.

Druhá část večera pak patřila početnému bandu The Loop Jazz Orchestra s fenomenálním americkým bubeníkem Davem Wecklem, hlavní hvězdou čtvrtečního festivalového večera. Nadšené publikum v sále bylo ve své živlu a dávalo to znát potleskem a maximální spokojeností.

V rámci večera proběhl i křest nové výpravné knihy Aleše Bendy Brána jazzu otevřená, která vyšla k příležitosti 40. ročníku jazzového festivalu v Přerově. Dílo provází čtenáře festivalovými zážitky z let 2006 až 2022, a volně tak navazuje na knihu Labyrint jazzu a ráj srdce, jež mapovala festivalové dění od počátku do roku 2005.

Top Dream Company- František Uhlíř - Jeff Lorber Trio

Jako první zahrála v pátek večer česká kapela Top Dream Company, která nabídla skvělou zahranou a zazpívanou (Jakubem Vaňasem) funk-soulovou a jazzová smršť. Tato skupina, kterou znám roky, nemohla zklamat ani na přerovském festivalu. V rychlém sledu a ve stupňovaných gradacích posluchače doslova převálcovala – a to teprve večer začínal… Poté následoval hudební blok věhlasného českého kontrabasisty Františka Uhlíře s kapelou, a na závěr očekávané americké Jeff Lorber Trio.

Přední představitel české jazzové kontrabasové školy František Uhlíř, který vystoupil se svým bandem, si zkomponoval a nahrál ke svým sedmdesátinám suitu s názvem Story of My Life - Music for Septet, kde hraje důležitou roli číslo sedm. „Kromě prologu tvoří suitu sedm hudebních vět, které popisují jeho životní a hudební cestu a které napsal přímo na tělo sedmi skvělým jazzovým hráčům,“ uvedl dramaturg festivalu Aleš Benda.

A pak už následovala nejzářivější sestava letošního festivalového jubilea –  Jeff Lorber Trio, jehož každý člen je sám o sobě nositelem obrovského nánosu jazzového hvězdného prachu.

„Věhlasný klávesista Jeff Lorber v triu s baskytaristou Jimmym Haslipem a bubeníkem Sonnym Emorym ukázali, proč patří ke světové špičce v jazzu a žánrových fúzích. Leader Jeff Lorber představil své nejslavnější skladby, z nichž mnohé se v minulosti staly natolik populární, že si je vybrali jako samplový podklad pro své písně i další umělci zejména v oblasti hip hopu a R&B. Nechyběla ani Lorberova pecka Tune 88, která již dlouhou dobu patří mezi oblíbené a často hrané jazzové standardy z fusion éry sedmdesátých let. Všichni tři instrumentalisté se střídali v nápaditých sólech, po kterých vždy následoval bouřlivý aplaus. Publikum obdivovalo hbitost Lorberových prstů na dvojici kláves, bubenickou ekvilibristiku Sonnyho Emoryho i basovou brilanci Jimmyho Haslipa a v závěru nechtělo pustit trio z pódia,“ říká Filip Neuls.

BBC Borise Urbánka a hosté - Academic Jazz Band - Judith Hill

Hudební ohňostroj kapely BBC Boris Urbánek a hosté, to byl začátek sobotního večera. A byl to dobrý tah. Kapela má nejen koule, ale i výdrž až do závěrečných tonů. Její pojetí moderního jazzu, kde se mísí žánrové odbočky i žhavé muzikantské proudy, bylo strhující. Hudební síla, dravost a hravost Borisovy osobnosti a k tomu účast špičkových hráčů, to byl jeden z mých největších zážitků letošního ročníku přerovského jazz festu. Ostravského jazzmana a klávesistu doprovodili tenorsaxofonista Jiří Halada, na altsaxofon hrál Jan Tengler, soprán saxofon Michal Žáček, kytaru vzal do ruky Vít Štaigl, baskytaru Jenny Krompolc a za bicí usedl Vojta Sedlák.

Československý jazzový festival Přerov ale letos nebyl jediným oslavencem - neuvěřitelných 65 let své existence oslavil právě v sobotu 21. října na pódiu také místní orchestr Academic Jazz Band. Legendárním orchestrem (dříve Dixieland XI) prošly desítky skvělých muzikantů a dodnes je to pojem. V orchestru, který byl založen v roce 1958, zaznamenala úspěchy na domácích i zahraniční scéně a natáčela nahrávky jak pro rozhlas a televizi, nicméně v poslední době výrazně omládl.

Finále jubilejního 40. ročníku Československého jazzového festivalu Přerov měla na starosti zpěvačka a multiinstrumentalistka Judith Hill, kterou si pro její hlas vybrali ke spolupráci jako doprovodnou vokalistku třeba Michael Jackson, Stevie Wonder, Prince, Ringo Starr nebo Eric Clapton.

„Mezitím se postupně vypracovala v osobnost, jež dokáže sama utáhnout náročné vystoupení nejen díky svému obrovskému hlasovému fondu, ale i flexibilnímu střídání elektrické kytary a kláves. Je též autorkou většiny skladeb, které na svých koncertech hraje. V Přerově ji doprovázeli její rodiče Michiko Hill (klávesy) a Peewee Hill (baskytara), které doplnil bubeník John Staten. Vděčným přerovským posluchačům zahrála Judith i své největší hity Pepper Club, Jammin' in the Basement a Cry, Cry, Cry. Na konci Judith přidávala dokonce dvě skladby. Tečka za letošním festivalovým jubileem měla příměs jazzu, soulu, R&B, funku a zašla až k samotným kořenům jazzové hudby, tedy k blues,“ říká Filip Neuls.

A resumé? Podle mého názoru se festival, jehož pořadatelem je Nadační fond Přerovského jazzového festivalu, povedl po všech stránkách. Bylo tu spokojené, ne-li nadšené publikem, vystupovali skvělí hudebníci a zpěváci, ba dokonce světové či mezinárodní hvězdy, které mají co do činění s jazzem, což celé svědčí i o chytré dramaturgii a organizaci. Zkušený a věci znalý je i ředitel festivalu Rudolf Neuls, o něhož oceňuji jak jeho nápady, vkus a cit, tak jeho skvělý tým. V tom je kouzlo úspěchu. Proto se už teď těším na 41. festivalový ročník!

Robert Rohál

Foto: Robert Rohál

Fotogalerie
18713 18714 18715 18716

Další články z rubriky

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Královny jedů, příběhy světových traviček

Královny jedů, příběhy světových traviček

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to