Magazín Elita

Helena Čermáková jako Maria Callas ve zlínské inscenaci Mistrovská lekce

Helena Čermáková jako Maria Callas ve zlínské inscenaci Mistrovská lekce

Hlavní postavou inscenace Mistrovská lekce, která měla na velké scéně Městského divadla ve Zlíně v sobotu v sobotu 27. ledna, je proslulá operní pěvkyně Maria Callas. V režii Jakuba Čermáka ji hraje Helena Čermáková, přičemž jde jen o shodu jmen. Nejsou příbuzní a mají společné jen jedno, a to novou zlínskou inscenaci.

Autorem je renomovaný americký dramatik Terrence McNally (1938 – 2020), který vytvořil příběh vycházející z mistrovských lekcí, které probíhaly na Juilliardově hudebním institutu v New Yorku. Ty pro veřejnost a mladé interprety pořádala v letech 1971 - 1972 právě Maria Callas (1923 –1977). A právě tato ojedinělá pedagogická epizoda v životě slavné pěvkyně se stala základem k pozdější dnes už vyhledávané divadelní hře Mistrovská lekce (Master Class). Mimochodem světová premiéra inscenace, která je přestavěna jako fiktivní třída operní pěvkyní a která obsahuje i scénickou vokální hudbu Giuseppe Verdiho, Giacoma Pucciniho a Vincenza Belliniho, proběhla v New Yorku 5. listopadu 1995.

Hra (překlad Stanislava Kellnerová) přibližuje umělkyni, která se setkává s mladými adepty operní slávy, s nimiž řeší, co by měli v kariéře umět, znát a vědět, ale také barvitě vykresluje svůj bouřlivý soukromý a umělecký život.

Zatímco česká premiéra proběhla v roce 1997 v divadle Viola, kde roli Callas hrála Eliška Balzerová, ale hru uvádí od září 2020 Městské divadlo Mladá Boleslav, kde hlavní postavu pěvkyně představuje Dagmar Pecková (za svůj výkon byla oceněna širší nominací na Cenu Thálie) a v minulých dnech ji nasadilo do repertoáru i Městské divadlo Zlín, kde slavnou divu ztvárňuje Helena Čermáková.

Zlínské představení, které disponuje ohromnou scénou, představuje velké drama a patos, což patří k osobnosti slavné operní hvězdy, mě ale neoslnilo. Je skutečnost, Helena Čermáková je obdivuhodná a zkušená herečka a podle režiséra vystihuje zlomenou osobnost (navíc vím, jak je to náročná role), ale i tak jsem měl chvíli pocit, že přehrává nebo deklamuje. Co mi však vyloženě vadilo, byly na jevišti mikrofony (což do operního světa nepatří), nebo brutální hudební mezizvuky či ruchy.

Jiskru inscenaci Mistrovská lekce naštěstí dodávají „výstupy“ třech mladých adeptů operního zpívání (Milana Gorská, Štěpán Princ a Jaroslava Sýkorová j. h.). Také company plní jeviště, ale dost možná by představení pomohlo, kdyby bylo o něco kratší. Ale třeba se šíleně pletu já  (je to přece jen můj subjektivní pocit) a tříhodinové představení je originální, svébytné a bude lámat divácké rekordy.

Robert Rohál

Foto archiv MDZ

Fotogalerie
19283 19284 19285

Další články z rubriky

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Královny jedů, příběhy světových traviček

Královny jedů, příběhy světových traviček

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to