Magazín Elita

Nevadí, že ve filmovém dramatu Sucho není třeskutý humor či vtipné průpovídky

Nevadí, že ve filmovém dramatu Sucho není třeskutý humor či vtipné průpovídky

Tísnivé vesnické drama, to Sucho. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Příběh těží z několika linek, které vzájemně propojí hlavní postavy. Chuďas Josef (Martin Pechlát), který dříve pracoval jako ajťák, se jednoho dne vzdal veškerého komfortu, živí se jako drobný zemědělec a ke skromnosti nutí celou rodinu, velkostatkář Viktor (Marek Daniel) využívá svého postavení a možností, kdy si může dovolit prakticky všechno. Přesto i mu spadne v závěru filmového vyprávění hřebínek, a díky okolnostem, kdy hraje roli smrt Josefovy ženy i názory jeho vlastního syna Míry, prozřel. Nadějí na uzdravení na poli mezilidských vztahů i vyprahlé krajiny film končí.

Kupodivu prozřel i Josef, který v podání Martina Pechláta vytváří obdivuhodnou hereckou studii. V postavě Josefa uplatnil své nejlepší herecké schopnost, hraje ji střídmě a každé drobné gesto i intonace mají v promyšlené stavbě výkonu své přesné místo. Jsou místa, na která nelze zapomenout, třeba když se chce pomazlit s manželkou, anebo jak se něžně chová ke svým dětem.

Výborné herecké kreace hlavních postav dodávají snímku autenticitu a opravdovost. Tady nelze nezmínit Magdalénu Borovou v tragické postavě Josefovy ženy, ale i charismatického Tomase Seana (Míra, Markův syn) a Doroty Šlajerové (Žofka, Josefova dcera). Přitom přesní jsou i hráči malých rolích (jak se říká – není malých rolí), ať už je to Judit Pecháček, Bolek Polívka, Marie Ludvíková, Gabriela Míčová nebo Luboš Veselý. Snad každá z postav má v některém z obrazů svou velkou příležitost.

Podle mého názoru je Sucho další pozoruhodný český snímek, velký divácký zážitek, který proti sobě postavil dva světy a který pokračuje v nasazené vysoké laťce Bohdana Slámy. Jeho um je stále cítit, protože umí vystihnout člověčinu a atmosféru vesnice, aniž by to vypadalo jako v seriálu Vinaři… Ostatně, kdo z fajnšmekrů by si nevzpomněl na filmy jako Divoké včely, Štěstí, Venkovský učitel, Bába z ledu nebo Krajina stínů. Přitom vůbec nevadí, že v Suchu není třeskutý humor nebo vtipné průpovídky.

Robert Rohál

Foto Bontonfilm

Fotogalerie
19363 19364 19365 19366

Další články z rubriky

První povídková kniha Dagmar Peckové imponuje jedinečným stylem, humorem i nadhledem

První povídková kniha Dagmar Peckové imponuje jedinečným stylem, humorem i nadhledem

Herečka Lenka Kočišová nejen o nové tragikomedii Konečně jsi doma!

Herečka Lenka Kočišová nejen o nové tragikomedii Konečně jsi doma!

Jarmila Vlčková: Když rozpřáhnu ruce, tak jsou od portálu k portálu a tak se musím krotit

Jarmila Vlčková: Když rozpřáhnu ruce, tak jsou od portálu k portálu a tak se musím krotit

Nejsem muzikant, zato jsem kritik, říká s nadsázkou Jakub Neuls

Nejsem muzikant, zato jsem kritik, říká s nadsázkou Jakub Neuls

Režisérka Veronika Kos Loulová o chystané opeře Jenůfa, zážitcích i ženské perspektivě

Režisérka Veronika Kos Loulová o chystané opeře Jenůfa, zážitcích i ženské perspektivě

Levandulové údolí