Typickými znaky výhradní tvorby jsou na aktuálním albu Údolí včel zpěvačky Anny K. je nejen charakteristický styl a hlas, ale i zralé a zpěvné písně z pera kytaristy Tomáše Varteckého. Slova jako by splynula s pop-rockovou hudbou, navíc je vše postaveno na vzájemné souhře a chemii interpretky a jejího „dvorního“ skladatele a producenta.
Údolí včel je mimořádné album z mnoho důvodu. Jednak pro svou muzikantskou kvalitou, jednak jazykem, který je autentickou výpovědí o této životní a umělecké dvojici v jednom a který je důvěryhodnou spojnicí na hraně včerejška a zítřka. Evidentně prožité příběhy dávají písním autenticitu a pravdivost, a i když život se neodehrával jen v růžovém oparu, je v nich křehkost, elegance a krása – zvláště, když interpretka vládne civilním a přitom muzikálním projevem se zvláštním zabarvením.
Zpěvaččiny někdejší zdravotní problémy vážného druhu sice někde problesknou, ale díky tomu, že Tomáš Vartecký umí bravurně vážit slova i význam, působí celá desetipísničková kolekce Údolí včel nesmírně poeticky svěžím, skoro až očisťujícím dojmem. Tak jako tak je to celé o lásce, která během let vykrystalizovala v něco, co každý nemá.
„Znám tě už tolik let/jak jsi mi převrátil naruby svět/jak si se zamotal do mých snů,“ zpívá Anna K. v písni a dnes už velkým hitem Na malou chvíli. V rámci hudebního mainstreamu jde o výsostně špičkovou produkci, není ani špetka balastu či šumu.
Pravda je, že ti dva začali spolupracovat už na třetím zpěvaččině albu Nebe (1999). Předtím to byly dvě alba – debut Já nezapomínám (1993) a druhá deska Amulet (1995), na které se Anna K. se podílela s P. B. CH., baskytaristou skupin Lucie a Wanastowi Vjeci. Již vzpomínané albu Nebe, které vyšlo v posledním roce 20. století, bylo dalším důležitým milníkem. Byl to začátek spolupráce s Tomášem Varteckým (kdo by ho neznal z rockové kapely Kurtizány z 25. avenue), který je její životním partnerem a autorem drtivé většiny jejího repertoáru.
Prvními jasnými hity z aktuální kolekce je titulní píseň Údolí včel, Kovboj, ale také O tobě a o mně, což byly úvodní singly. Ostatně i první recenze pěly chvály. Třeba kritik píše Ondřej Bezr píše, že „bez velkých slov a načančaných textových či hudebních gest nebo vypjatých vokálů zpěvačka naprosto civilně vypráví o lásce z různých úhlů, včetně drobnokresby nepatrných detailů.“
O mix a zvuk sevřeného a kompaktního alba plného silných a emotivních písní se postarali vedle Tomáše Varteckého ještě dva důležití muži světového formátu – ve dvou skladbách americký producent Chris Lord-Alge, mimochodem pětinásobný držitel Grammy, zatímco masteringu se zhostil další Američan Dale Becker, několikanásobný nominant Grammy. Není tedy pochyb, že kombinace umu světových hvězd a originálních českých tvůrců se opět osvědčila – jak jinak, když Údolí včel září magnetickou energií.
Robert Rohál
Foto BRAIZONE