Celkem čtyři premiéry, z toho dvě ve Velkém sále a dvě ve Studiu, plánuje v sezóně 2024/2025 Švandovo divadlo v Praze. Připravuje rovněž mezinárodní spolupráci s divadelníky z Los Angeles, hostování v USA či Kanadě a bude pokračovat v rozvoji nových provozů a budov sloužících scénickému umění. „Od podzimu 2024 budeme na velkém jevišti Švandova divadla realizovat dva tituly, které budou sledovat různé podoby generační dynamiky ve společnosti. Půjde o generační horizonty i generační zlomy,“ uvádí k chystaným premiérám Martin Františák, umělecký šéf smíchovské scény. Herecký soubor rozšíří Barbora Křupková a Mark Kristián Hochman. „Posilujeme tak dravost a hravost za podpory řemeslných dovedností stálic naší scény,“ komentuje příchod mladých talentů Františák.
„Reagovali jsme na to, co nás dráždí, a na co chceme dávat otázky a nacházet odpovědi,“ přibližuje vznik dramaturgického plánu Švandova divadla pro sezónu 2024/2025 jeho umělecký šéf Martin Františák. „Důležité bylo vytvořit prostor pro vyjádření úspěšné generace mladých herců našeho divadla ve spojení s jejich vrstevníky. Pokračujeme také v linii autorských her ve Studiu,“ dodává.
„V posledních dvou letech se Martinu Františákovi povedlo vyprofilovat smíchovské divadlo tak, že je lze vnímat jako jedno z center současné, originální a moderní dramaturgie, která zároveň nerezignuje ani na konzervativnější část publika,“ dodává ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek. „Studiová scéna se orientuje na aktuální společenská témata a tabu, hlavní scéna se vedle klasických kanonických titulů nebojí uvádět současnou autorskou tvorbu. A obojí k nám táhne diváky. To zase zpětně pozitivně ovlivňuje tvůrčí i přátelskou atmosféru v našem divadle,“ říká Hrbek.
„V zásadě máme pořád vyprodáno, což v číslech znamená, že návštěvnost se pohybuje mezi devadesáti a devadesáti šesti procenty. To je opravdu slušný výkon,“ zmiňuje další důležitý aspekt divadelního provozu ředitel Hrbek.
Nové inscenace, nové plány
Ambicí Švandova divadla je dále pokračovat i v mezinárodní spolupráci a „exportu“ české činohry do zahraničí. „V nadcházející sezóně plánujeme například rezidenci amerických kolegů z prestižního Shakespeare Center LA, s nimiž budeme spolupracovat na adaptaci Čapkovy hry R.U.R. určené pro americké publikum. Kromě toho navštívíme na podzim 2025 Spojené státy či Kanadu. Hostovat zde budeme s novou inscenací Dívenka na trampolíně v režii našeho uměleckého šéfa Martina Františáka,“ uvádí Daniel Hrbek.
V sezóně 2024/2025 počítá Švandovo divadlo také s dalším rozvojem aktivit v Tvůrčím domě Elišky Peškové, kam se nově přesune zázemí rezidenčního souboru Ductus Deferens. „S tím bude souviset i další investice do technického vybavení tohoto prostoru,“ upřesňuje Hrbek a dodává: „Pokračovat budou projekční práce na Kreativním centru, ve které by se měl do konce roku 2028 proměnit objekt bývalých dílen divadla v Preslově ulici. Vznikne zde komplex velkokapacitních zkušeben a výukových místností pro tak specifické obory jako je light design a sound design. V plánu je tu i rezidenční prostor pro výzkum a aplikaci AI.“
„Patříme k nejvíce a nejkomplexněji se rozvíjejícím pražským scénám,“ míní Hrbek a svůj názor vysvětluje: „Mám tím na mysli nejen rozvoj umělecký, tedy dramaturgický, souborový a herecký, ale i paralelní budování nových provozů divadla. Za velký úspěch v tomto smyslu považuji vznik Tvůrčího domu Elišky Peškové, který ve spolupráci se Švandovým divadlem funguje od září 2023. Zásadní pro rozvoj smíchovského kulturního života bude i nová budova Kreativního centra. Zde budeme moci v příštích letech iniciovat a ztvárňovat nové tvůrčí impulsy a spolupráce, čímž podstatně obohatíme živé umění v této části Prahy. “
Velký sál: rozpad rodiny, krutá hyperkorektnost, barikáda punku
Kasha Jandáčková, jedna z nejvýraznějších divadelních režisérek mladé generace, uvede v sezóně 2024/2025 na Smíchově vlastní výraznou adaptaci klasického dramatu Gazdiny roby Gabriely Preissové. Premiéra inscenace s názvem Gazda a roba bude 9. listopadu 2024 ve Velkém sále. „Tvůrčí tým prezentuje nastupující mladou generaci divadelníků včetně našich herců. Můžeme tak hovořit o generačním gestu,“ říká Martin Františák.
Sám Františák se coby zkušený režisér ujme ztvárnění Ibsenovy Divoké kachny. Drama, v němž se bude hrát i tancovat o pravdu, život a smrt, uvidí diváci ve Velkém sále od 12. dubna 2025. „Zajímá nás nástup generace „sněhových vloček“; téma hyperkorektnosti v konfliktu nejednoduché reality nutně ukrývaných skutečností. Jinými slovy: jestli je opravdu tak nutné otevírat všechny tajné skříňky,“ naznačuje Martin Františák.
„Za důležitá považuji témata, která vytvářejí jasné otázky, na které chceme odpovídat,“ vysvětluje Františák a upřesňuje: „Gazda a roba – jak vnímá dnešní společnost, když od rodiny odejde otec, a jak pohlíží na to, když totéž udělá matka? Divoká kachna – proč někdo musí být tak korektní a idealisticky zákeřně pravdivý, že dokáže ubíjet? Na tyto otázky odpovídají režiséři a herci, reprezentanti konkrétních generačních vrstev. Myslím pestrých vrstev.“
Umělecký šéf Martin Františák se bude autorsky podílet i na prvním titulu sezóny 2025/2026 uvedeném ve Velkém sále. A opět půjde o téma generačního střetu. „Nirvana – Rape me! bude vyprávět nejen o svobodě osvícené mysli, ale také o stejnojmenné kapele a o hnutí grunge, generaci devadesátých let jako o poslední generaci nevinnosti,“ říká Františák. Nový titul podle něj nabídne mimo jiné generační jiskření mezi mladými herci a výrazněji etablovanými členy divadla. Premiéra je naplánována na podzim 2025 a režisérem bude Thomas Zielinski, který ve Švandově divadle vytvořil už úspěšnou inscenaci Chlast, severskou komedii, jejíž stejnojmenná filmová podoba získala Oscara za nejlepší cizojazyčný film roku 2020.
Odvalování drnu české mytologie
Program ve Studiu rozšíří Dívenka na trampolíně nová hra scenáristy, dramatika a tvůrce dokumentárních filmů Pavla Jurdy pojednávající o nakladatelství ’68 Publishers Zdeny Salivarové a Josefa Škvoreckého. Švandovo divadlo tak pokračuje v dramaturgické linii autorských textů, jejichž vznik inspirovaly výjimečné osobnosti naší historie a představuje publiku jejich tvorbu i osudy z nové perspektivy. Z těch nejúspěšnějších to byly tituly jako Pankrác ´45, Hadry, kosti, kůže nebo Štyrský/Toyen/Heisler. Do jevištní podoby text převede Martin Františák. Ten za režii inscenace Hadry, kosti, kůže, k níž napsal scénář právě Pavel Jurda, získal Cenu Marka Ravenhilla za rok 2019. Titul věnovaný nelehkému soužití Jana Wericha a Vladimíra Holana ve vile na pražské Kampě patří dodnes k divácky nejatraktivnějším inscenacím Švandova divadla. Premiéra Dívenky na trampolíně bude 1. února 2025.
„Na studiové scéně budeme pokračovat v odvalování drnu české historie a mytologie. Od 31. května 2025 zde poprvé uvidíme hru Jednorožci v době hájení výrazně talentovaného autora Tomáše Ráliše v režii Adama Steinbauera. Ráliš vyšel při psaní z pohádek bratří Grimmů a tematizuje zde mimo jiné zranitelnost dnešních dětí a dospívajících,“ říká Martin Františák.
Švandovo divadlo chystá také scénická čtení nových dramatických textů od vybraných osobností reprezentujících různé generace české literatury a dramatu. Termín a místo konání bude během příští sezóny upřesněn. A na co se umělecký šéf divadla Martin Františák těší v příští sezóně nejvíc? „Těším se na herce. Mám radost, když je vidím existovat na jevišti i mimo ně, a udivují mě jak talentem, tak zdravým sebevědomím. Vidím, že soubor roste ve všech generacích, a věřím, že záměrné poměřování, protínání a spojování lidí různého věku a zkušeností přinese živé a uhrančivé inscenace,“ uzavírá Františák.