Magazín Elita

Olomoucká Prodaná nevěsta? Mistrně rozehrané hudební divadlo!

Olomoucká Prodaná nevěsta? Mistrně rozehrané hudební divadlo!

Je to tak. Každá inscenace Smetanovy Prodané nevěsty je poněkud jiná a člověk až někdy zírá, co s tímto kusem dokáží někteří inscenátoři udělat. Když porovnám Prodanou nevěstu nedávno uvedenou v Praze s premiérou toho samého titulu (dvě premiéry proběhly 7. a 8. června 2024) v Moravském divadle Olomouc, tak u mě vítězí na celé čáře olomoucká inscenace. Vedle znamenité hudby a textu má představení koule i vtip, přitom je tak klasicky krásné a bujné! Také pěvecké výkony jsou prvotřídní, stejně síla a zvuk orchestru a sboru MDO řízeného Markem Ivanovićem.

Žádné aktualizace či bizarní nápady, které převádějí celý příběh do naprosto jiných vod a souvislostí, kdy se vytrácí původní úmysl a smysl, se ale nekonají. Režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová zacílila někam jinam, aniž by se vzdálila představám Bedřicha Smetany a Karla Sabiny, a to je v roce 2024 velký kumšt.

Ostatně, udělat z Prodané nevěsty, jejíž premiéra proběhla 30. května 1866 v Prozatímním divadle v Praze, svěží kus, je úctyhodné. Nicméně režisérce se to brilantně povedlo, zvláště pak, když se mohla spolehnout jednak na skvělé hudební nastudování již zmíněného Marka Ivanoviće, jednak na osvědčené sólisty a sbor.

I když inscenace vypráví od začátku do konce „venkovský“ příběh Mařenky a Jeníka, zároveň jako by jej na jevišti olomouckého divadle vyprávěla pěvkyně Ema Destinnová, která je vidět a cítit v mnohých obrazech. Však to byla ona, kdo se zasloužil o světovost Smetanovy opery. I New York okouzlil geniálně hudebně vystavěný příběh, navíc s operní hvězdou Metropolitní opery Emou Destinnovou v roli Mařenky.

Jak by ne. Smetanova komická opera byla pro Ameriku novinkou a referent New York Herald se nestyděl přiznat v referátu o premiéře: „Učinila zde Smetanu slavným. Kdo ještě před týdnem znal jeho jméno?“ - Jásavé dílo, v němž je tolik lidskosti a hudební invence, uvedlo Američany i českou i slovenskou menšinu v nadšení, psaly noviny. Prodaná nevěsta a Ema Destinnová byly dary z nebes. Nic snad nemohlo v té době lépe propagovat Smetanu a českou hudbu, než toto šťastné dílo. Kalendárium praví, že po premiéře 19. února 1909 se Prodaná nevěsta opakovala v New Yorku v pěti nedělích osmkrát, přičemž v Chicagu ji provedli 17. dubna. Jestliže se jí ujal Gustav Mahler, zaručil jí přesnou reprodukci a dal jí švih, který potřebovala.

V případě olomoucké inscenace nemá význam rozkrývat hravý a kouzelný příběh Mařenky (Barbora Perná, Helena Beránková) a Jeníka (Raman Hasymau, Peter Malý, j. h.) a jejich protagonisty či komické postavy Vaška (Jakub Rousek, Vincenc Ignác Novotný, j. h.) a Kecala (Jiří Přibyl, Michael Kubečka, j. h.). Pěvci jsou i herecky dokonalí, těžko jim něco vytknout.

Ale zmínil bych i hravou choreografii (Jana Hanušová), nápadité kostýmy inklinující k dobám dávno minulým (David Janošek) a scénu (Markéta Sládečková), kde sice není náves a neční ani venkovské štíty, ale přece se ocitáme v mistrně rozehraném hudebním divadle z 19. století.

I když je Prodaná nevěsta považována za českou „národní operu“ a část melodií zlidověla a v průběhu téměř 160 let byla různě či hrůzně inscenována, v případě aktuálního olomouckého představení bouřlivě tleskám, a ještě jednou se na něj rád vypravím.

Robert Rohál

Foto: archiv MDO

Fotogalerie
20094 20095 20096 20097 20098 20099

Další články z rubriky

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Pokračování Vyšehradu je dotočeno, tvůrci slibují ještě větší nářez

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Královny jedů, příběhy světových traviček

Královny jedů, příběhy světových traviček

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Levandulové údolí