Čtyřicet představení divadelních souborů z Francie, Maďarska, Německa, Polska, Slovenska a České republiky nabídne 32. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo, který proběhne od 11. do 19. září v Plzni. K hlavním zahraničním lákadlům vedle již oznámeného nejprestižnějšího a nejstaršího francouzského souboru Comédie-Française s nejnovější inscenací Hekuba, ne Hekuba v režii portugalského dramatika, režiséra a ředitele Avignonského festivalu Tiaga Rodriguese patří téměř pětihodinová inscenace Extinction souborů Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz z Berlína a Si vous pouviez lécher mon coeur z Lille francouzského režiséra Juliena Gosselina o Vídni počátku 20. století kombinující taneční koncert, zklidněný monolog i výpravné live cinema. Budapešťské divadlo Örkény Színház přiveze komorní inscenaci Solness Henrika Ibsena v režii lldikó Gáspárové s proslulým maďarským hercem Pálem Mácsaiem a Slovenské národní divadlo strhující adaptaci současné slovenské novely Pes na cestě v režii Dušana D. Pařízka. Hlavní část festivalu zakončí inscenace Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji v režii Mateusze Pakuły souborů Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců, vítěz prestižního festivalu Božská komedie, oceněný i Grand Prix za nejlepší inscenaci současné polské hry. Z Prahy se v Plzni představí Švandovo divadlo, Masopust, Divadlo Na zábradlí, z Brna Divadlo Husa na provázku a HaDivadlo, dále Činoherní studio z Ústí nad Labem, Naivní divadlo z Liberce, Slovácké divadlo z Uherského Hradiště, Divadlo Petra Bezruče z Ostravy, domácí Divadlo J. K. Tyla a Divadlo Alfa, v epilogu pak Studio DVA a Dejvické divadlo. Program také nabídne open-air představení zdarma, sekci Johan uvádí v Moving Station, debaty a výstavu. Vstupenky jsou již v prodeji na www.festivaldivadlo.cz.
„Letošní ročník festivalu Divadlo přinese velmi silný zahraniční program - přední divadelní scény z celé Evropy. Vedle již oznámeného francouzského souboru Comédie-Française to budou německá Volksbühne, polská divadla z Krakova a Kielců, Örkény Színház z Budapešti a náš pravidelný host Slovenské národní divadlo,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. „Věřím, že to je potvrzení postavení festivalu Divadlo na mezinárodní scéně i našich schopností takto náročná hostování zajistit,“ doplňuje Burian.
Rozsáhlý a strhující téměř pětihodinový projekt Extinction, v němž spojili síly němečtí a francouzští herci ze souborů Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz z Berlína a Si vous pouviez lécher mon coeur z Lille, kombinuje taneční koncert, zklidněný monolog i výpravné live cinema. „V inscenaci vycházející z her a novel Arthura Schnitzlera a z Bernhardova románu Vyhlazení pohlíží francouzský režisér Julien Gosselin na bující umělecký a intelektuální život Vídně počátku 20. století jako na příslovečnou ´veselou apokalypsu´ v ovzduší blížícího se rozpadu monarchie a nástupu první světové války,” říká Dora Štědroňová, členka dramaturgické rady festivalu. Inscenace slavila mimořádný úspěch na řadě festivalů včetně Vídně a Avignonu.
Letošní ročník zahájí nejstarší a nejprestižnější francouzský soubor Comédie-Française s nejnovější inscenací Hekuba, ne Hekuba v režii portugalského dramatika, režiséra a ředitele Avignonského festivalu Tiaga Rodriguese. Hostování tohoto souboru, jehož historie se odvíjí až od dob Molièra, je o to unikátnější, že v rámci velkého evropského turné po světové premiéře právě na Avignonském festivalu půjde o první uvedení ne v plenéru, ale v klasické divadelní budově. „Pro svou první režii v Comédie-Française zvolil Tiago Rodrigues příběh Hekuby, vdovy po králi Priamovi, jež při pádu Tróji přišla o manžela, trůn i děti. Ten se prolíná s příběhem herečky, jež v našich časech Eurípidovu Hekubu ztvárňuje. Do probíhajících zkoušek inscenace zasahuje soudní vyšetřování, v němž herečka sama usiluje o zadostiučinění pro svého autistického syna, který se stal obětí zneužívání,” přibližuje člen dramaturgické rady Michal Zahálka.
Inscenací Pes na cestě, která je strhující adaptací neúprosné, ale i humorné novely Pavla Vilikovského, v podání souboru Slovenského národního divadla vstoupil režisér Dušan D. Pařízek poprvé na slovenskou divadelní scénu. „Mistrně v ní rozvinul koncepci narativního divadla, opřenou o koncentrovaný herecký projev,” vysvětluje členka dramaturgické rady Kamila Černá. Hrají Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Robert Roth a Richard Stanke.
Komorní inscenaci slavné hry Stavitel Solness Henrika Ibsena v režii Ildikó Gáspárové přiveze do Plzně Örkény Színház, jedno z předních budapešťských divadel. Příběh hlavního hrdiny hry se zde prolíná s osobním příběhem jeho představitele, proslulého maďarského herce Pála Mácsaie. „Sny a ideály mládí se zde hravě i jímavě konfrontují se skepsí stárnoucího architekta/umělce, který ví, že může být mladými překonán,” dodává Jitka Sloupová, členka dramaturgické rady.
O slavnostní zakončení hlavního programu festivalu se postarají spojené polské soubory Teatr Łaźnia Nowa z Krakova a Teatr Żeromskiego z Kielců. Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji v režii Mateusze Pakuły získala Grand Prix za nejlepší inscenaci současné polské hry a je vítězem prestižního festivalu Božská komedie. „Pakuła, jeden z nejoriginálnějších polských spisovatelů a režisérů, napsal po smrti svého otce knihu o bezmoci a vzteku na stát, zdravotnictví i církev, které místo pomoci jen stupňují utrpení nemocných. Pro jeviště rozepsal její text do rolí pro pět výjimečných herců, kteří mu dali nový, nečekaný rozměr. Příběh je podán s humorem, jenž odlehčuje i ty nejdrastičtější momenty,” líčí člen dramaturgické rady Jan Kerbr.
Český program nabídne tradičně výběr za uplynulou sezonu. Prahu budou reprezentovat Švandovo divadlo s dynamickým soudním dramatem Na první pohled (r. Lucie Ferenzová) s Marii Štípkovou v sólové roli, spolek Masopust se scénickým čtením Deklarace závislostí (r. Anna Klimešová) a Divadlo Na zábradlí s inscenací Veřejní nepřátelé (r. Jan Mikulášek), dialogem Michela Houellebecqa a Bernard-Henri Lévyho v uhrančivém podání Miloslava Königa a Václava Vašáka. Brněnské Divadlo Husa na provázku představí v Plzni inscenaci Sága rodu Marxů (r. Jan Mikulášek) spojující text španělského autora Juana Goytisola s vlastním viděním a přístupem k fenoménu Marx. HaDivadlo pak inscenaci Jenom konec světa (r. Ivan Buraj) o komplikovaném vztahu mezi městským liberálním intelektuálem a jeho venkovskou rodinou. Ústecké Činoherní studio přiveze Peera Gynta (r. Michal Hába) s mimořádným výkonem Kryštofa Bartoše v titulní roli i živou hudbou Jindřicha Čížka. Liberecké Naivní divadlo okouzlí ty nejmenší diváky poetickou inscenací Červený balónek (r. Michaela Homolová) inspirovanou stejnojmenným francouzským filmem Alberta Lamorisse o malém chlapci a jeho balónku. Slovácké divadlo z Uherského Hradiště uvede E. F. Burianovu jevištní montáž z lidové poezie Láska, vzdor a smrt (r. Lukáš Brutovský), pojatou jako napínavý příběh o lásce a věčném dialogu, který lidstvo vede se svědomím, osudem i smrtí. Inscenace Střípky ženy (r. Jan Holec) od spolupracovnice maďarského režiséra Kornela Mundruczó Katy Wéber v podání ostravského Divadlo Petra Bezruče vykresluje tísnivou atmosféru jedné rodinné sešlosti, při níž postupně vycházejí najevo toxické vztahy mezi matkou a dvěma dcerami.
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla zařadilo do programu festivalu operu na motivy života Boženy Němcové Jsem kněžna bláznů (r. Martin Otava) a Divadlo Alfa evropskou premiéru koprodukční česko-japonské inscenace Čáslavská – Tokio – 1964 (r. Jakub Vašíček). Epilog přinese plzeňským divákům dvě pražské inscenace – Milostné dopisy (r. Darina Abrahámová) Studia DVA, romanci v dopisech nominovanou na Pulitzerovu cenu s Emílií Vášáryovou a Milanem Kňažkem, a grotesku Dejvického divadla Ztratili jsme Stalina (r. Michal Vajdička) se známými herci v rolích nebezpečných kremelských aparátčíků.
Programová sekce Johan uvádí v prostoru Moving Station přinese spolupráci této scény a souboru Tygr v tísni v současné hře Krajina se sklady (r. Ivo Kristián Kubák), scénické provedení oratoria Jephte (r. Krzysztof Garbaczewski) špičkového polského souboru staré hudby Capella Cracoviensis, taneční představení Lonesome cowboy a workshop Hledání performativního napětí Tomáše Janypky, participativní divadelní instalaci Vzpomínání (r. Anna Datiashvili) pro 6 diváků a 0 herců, instalaci Radiomaton kanadských tvůrkyň Marie Béland a Simon Laroche, absolventskou imerzivní site specific inscenaci Šestý smysl města (r. Ivana Sobková a Roman Černík) tvůrčího týmu z pražské DAMU a 1. česko-německý kabaret To téma / Das Thema s názvem Kafka has left the building (r. Emil Rothermel).
Zdarma v ulicích Plzně uvidí diváci dvě open-air představení - loutkovou pohádku Superkluk (r. Jiří Jelínek) pražského Studia Damúza a V.O.S.A. Theatre s podobenstvím Mezi světy – první krok o hledání místa v životě.
Kompletní program i vstupenky v prodeji jsou na webu www.festivaldivadlo.cz.