Magazín Elita

Co vše dělají zaměstnavatelé v ČR pro udržení svých zaměstnanců

Co vše dělají zaměstnavatelé v ČR pro udržení svých zaměstnanců

Výsledky průzkumu společnosti ManpowerGroup mezi 521 zaměstnavateli v ČR monitorující různé aspekty strategie firem pro udržení a přilákání talentů ukazuje, že čeští manažeři ve snaze udržet si zaměstnance podporují work-life balance a rozvoj technologických nástrojů. Také se snaží školit manažery, aby dokázali lépe podporovat svoje podřízené. 27 % zaměstnavatelů má dojem, že při vyjednávání o mzdě, místě práce a pracovní době táhnou zaměstnanci za delší konec provazu a mohou si diktovat. Důvěra zaměstnavatelů ve zkušenosti a pracovní schopnosti mladší generace je poměrně vysoká, což může být jeden z důvodů, proč zaměstnavatelé na vysoké nároky absolventů přistupují.

Strategie firem pro udržení zaměstnanců

Potřeba udržet si kvalitní a spokojené zaměstnance je nezbytná pro efektivní fungování firmy. Čeští zaměstnavatelé se v rámci větší retence zaměstnanců snaží zlepšit rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem (42 %), podporují zlepšení technologických nástrojů ve firmě (35 %) a investují do školení manažerů, aby dokázali lépe podporovat svoje podřízené (34 %). Některé organizace nabízejí větší příležitosti pro kariérní růst (33 %) či se snaží redukovat stres na pracovišti (32 %). Žádné významné kroky v tomto směru nedělá 13 procent oslovených organizací. Z hlediska velikosti firem se na všechny výše zmíněné motivační prvky zaměřují spíše velké organizace. „Malé společnosti sice nemívají tak strukturovaný a strategický přístup k HR, nicméně zaměstnanci stále více preferují menší zaměstnavatele před korporacemi pro jejich firemní kulturu, větší dynamiku a flexibilitu nebo zřetelnější pozitivní dopady jejich práce, obzvláště, pokud se jedná o zaměstnavatele v moderních odvětvích,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.

Samostatnou oblastí je finanční motivace zaměstnanců, které jsme se věnovali v předchozím průzkumu na začátku roku 2024, ze kterého vyplynulo, že 33 % firem navyšuje mzdy pro nalákání nových zaměstnanců a 31 % firem nabízí nástupní bonusy.

Při vyjednávání pracovních podmínek mají zaměstnavatelé stále navrch

Z průzkumu vyplynulo, že zaměstnavatelé obecně vnímají větší sílu ve vyjednávání pracovních podmínek na svojí straně. Uvedlo to 63 % účastníků průzkumu. Šedesát tři procent vnímá převahu při vyjednávání místa výkonu práce, 62 % při vyjednávání platových podmínek a 57 % při vyjednávání pružné pracovní doby. „Závěry průzkumu jsou poměrně překvapivé. Firmy sice musí v některých případech dělat těžké ústupky, aby přilákaly nebo udržely zaměstnance v klíčových rolích, v celkovém pohledu ale v aktuální situaci na trhu práce cítí, že mají ve vyjednávání navrch. Roste sice poptávka po kvalifikovaných specialistech na IT, strojírenství, finance a back office, v ekonomice ale klesá počet zaměstnanců na méně kvalifikovaných pozicích v administrativě, výrobě a manuálních zaměstnáních. 27 % zaměstnavatelů má pocit, že zaměstnanci mají ve vyjednávání převahu, což je poměrně vysoké číslo“ hodnotí Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup.

Vztah zaměstnavatelů k pracovníkům z generace Z

Zaměstnavatelé v ČR věří ve schopnosti a dovednosti mladší generace ve věku 18–27 let vykonávat svoji práci. V průzkumu to uvedlo 65 % zaměstnavatelů. Největší důvěra panuje u zaměstnavatelů v odvětví Energetika a veřejné služby (80 %) a Informační technologie (79 %). Naopak nejvíce jsou skeptičtí ke schopnostem mladší generace vykonávat svoji práci v sektoru Průmysl a stavebnictví a Veřejném a neziskovém sektoru (shodně 55 %). Pracovníci generace Z jsou dle odpovědí 45 % zaměstnavatelů také denně vystaveni poměrně velké míře stresu, 44 % to vnímá opačně a myslí si, že mladí ve stresu nejsou nebo jen trochu. 81 % zaměstnavatelů si myslí, že jejich zaměstnanci z generace Z mají k dispozici správné technologie a nástroje, aby mohli dobře vykonávat svou práci. 74 % zaměstnavatelů se domnívá, že jejich zaměstnanci z generace Z dostávají podporu v oblasti rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem. Nejvíce zaměstnavatelů úroveň své podpory hodnotí na 7. úrovni z 10.

Odpovědné podnikání organizací je stále důležitějším kritériem pro výběr zaměstnavatele

S narůstajícími nároky na udržitelnost a ochranu životního prostředí ze strany spotřebitelů, investorů a politiků se mluví o stále větší nutnosti ekologické transformace organizací. Pro organizace bude stále více klíčové, aby si budovaly svoji pověst v oblasti ochrany životního prostředí a sociální odpovědnosti. To je totiž pro mladší generace stále důležitějším kritériem při výběru zaměstnavatele. Z průzkumu společnosti ManpowerGroup vyplývá, že organizace změnily nebo v následujících 12 měsících plánují změnit náborové procesy, které by jim měly pomoci ESG strategie naplňovat. 43 % organizací za tímto účelem plánuje zvyšovat kvalifikaci stávajících zaměstnanců. Nové zaměstnance specializované na tuto oblast plánuje nabírat 34 % oslovených organizací, 25 % si chce najmout externí konzultanty. 23 % chce rozdělit úkoly vyplývající s ESG stávajícím zaměstnancům.

Tolerance směrem ke skupinám s odlišnou sexuální orientací se promítá do vnitřního fungování firem

S tím, jak se proměňuje společnost a zvyšuje se přijetí a tolerance k lidem s odlišnou sexuální orientací a genderovou identitou se mění také přístup a vnitřní fungování organizací. Zavádí se nová opatření na podporu těchto skupin pracovníků. 77 % organizací má nebo do budoucna plánuje mít systém anonymního hlášení v případě šikany či jiné formy nevhodného chování na pracovišti. Stejné procento zavedlo nebo chce zavést zásady proti diskriminaci. 71 % založilo nebo plánuje založit podpůrné skupiny pro pracovníky s odlišnou sexuální orientací a genderovou identitou.


Další články z rubriky

Dobročinné PENNY běhy přinesly přes 800 tisíc korun. Výtěžek putuje na pomoc seniorům

Dobročinné PENNY běhy přinesly přes 800 tisíc korun. Výtěžek putuje na pomoc seniorům

Zjistěte si kolik lidí stejného jména a příjmení žije v České republice

Tradiční festival Den hrdinů letos poprvé v Praze  představí humanitární základnu Na Výstavišti!

Tradiční festival Den hrdinů letos poprvé v Praze představí humanitární základnu Na Výstavišti!

Společně jsme silnější: C&A pokračuje v iniciativách na zvýšení povědomí o rakovině prsu

Společně jsme silnější: C&A pokračuje v iniciativách na zvýšení povědomí o rakovině prsu

Podzimní rovnodennost v Levandulovém údolí

Podzimní rovnodennost v Levandulovém údolí