Magazín Elita

The Apprentice: Příběh Trumpa

The Apprentice: Příběh Trumpa

Donald J. Trump byl v 70. letech mladým ambiciózním podnikatelem, odhodlaným prorazit na trhu s nemovitostmi v New Yorku. V té době většina lidí vnímala New York jako město v úpadku, sužované násilím a kriminalitou. Trump ale věřil, že město čeká obnova a že on je tím, kdo může tuto renesanci vést, pokud získá správnou podporu. Jeho otec Fred považoval synův plán za bláhový, ale mladý podnikatel získal mocného spojence v neústupném a drzém právníkovi a politickém manipulátorovi Royi Cohnovi, kterého zaujaly Donaldovy ambice. Naučil ho vše, co věděl o tom, jak využít zkorumpovaný systém ve svůj prospěch pomocí lstivých a nemilosrdných taktik. Oba věřili, že nakonec záleží jen na jednom – na vítězství.

Oceňovaný íránsko-dánský režisér Ali Abbasi nabízí poutavou studii příběhu typického amerického úspěchu svým filmem The Apprentice: Příběh Trumpa. Tento film pro vizionářského režiséra představuje nový vrchol. Mezinárodní uznání si získal svým druhým filmem Tina a Vore (Border, 2018), za který získal cenu Prix Un Certain Regard na filmovém festivalu v Cannes v roce 2018. Film byl také nominován na Oscara a získal šest nominací na Evropské filmové ceny (a jedno vítězství). Jeho následující film, Svatý pavouk (Holy Spider) z roku 2022, měl také premiéru v soutěži na filmovém festivalu v Cannes, kde získal cenu za nejlepší herečku pro Zar Amir-Ebrahimi a získal celosvětový ohlas.

TRAILER KE ZHLÉDNUTÍ: The Apprentice: Příběh Trumpa (2024) HD Trailer CZ titulky

Pro Abbasiho nikdy nebylo cílem, aby byl The Apprentice: Příběh Trumpa  tradičním životopisným filmem o Donaldu Trumpovi. Místo toho chtěl vytvořit intimnější studii jedné kapitoly jeho života – kapitoly, která měla zásadní dopad na americkou kulturu a celý svět. „Tohle není epizoda z History Channel,“ říká Abbasi. „Tohle není životopis Donalda Trumpa. Nezajímá nás každý detail jeho života od A do Z. Chceme vyprávět velmi konkrétní příběh prostřednictvím jeho vztahu s Royem a Royova vztahu s ním.“

Tento vztah se stal obzvlášť fascinujícím pro scenáristu, spisovatele a novináře Gabriela Shermana po prezidentských volbách v USA v roce 2016, kdy mnohé překvapilo, že hlasitý magnát usedl v Oválné pracovně. Zkušený politický novinář rozuměl americké pravici. Psal o Republikánské straně a prezidentské kampani Donalda Trumpa pro média jako New York Magazine a Vanity Fair. Napsal také uznávaný životopis zakladatele Fox News Rogera Ailese z roku 2014 s názvem The Loudest Voice in the Room. Sherman Trumpa mnohokrát zpovídal.

Na jaře roku 2017, když byl Trump teprve pár měsíců ve funkci prezidenta, Sherman pokračoval ve svých rozhovorech s dlouholetými zdroji, z nichž mnozí poznamenali, že během své kampaně a v prvních dnech v Bílém domě Trump používal taktiky, které se naučil od Cohna. „Roy mu ukázal, jak využívat média, že udržování svého jména v novinách je způsob, jak získat moc,“ říká Sherman, tehdy se ho poprvé zmocnila myšlenka na film založený na jejich vztahu. „Jednoho dne mi to došlo – natočit film o tom, jak mentor Roy Cohn, naučil svého mladého následovníka, jak mluvit a jak využívat všechny své schopnosti v temném umění získávání moci,“ říká scenárista.

Když se Sherman posadil k psaní scénáře, pustil se do intenzivního výzkumu, četl biografie obou mužů a procházel YouTube, aby našel záznamy z jejich života v 70. a 80. letech. Také vyzpovídal lidi, kteří znali Trumpa jako dítě, a bývalé profesionální kolegy Cohna, včetně jeho dlouholeté asistentky Susan Bell a dalších z jeho newyorské firmy Saxe, Bacon & Bolan. Co si odnesl, byla představa o vztahu, který Trumpa tak hluboce formoval, že bylo téměř nemožné si představit, že by dosáhl výšin, kterých později dosáhl, bez Cohnova vedení.

„Lidé vnímají Trumpa jako stroj na pobuřování, jako nenávistnou a rozdělující postavu, a v mnoha ohledech je jako herec hrající roli – ale hraje ji tak dlouho, že se stala jeho identitou,“ říká Sherman. „Ale když mu bylo dvacet a teprve začínal, byl mnohem méně vyzrálý. Byl agresivní a ambiciózní. Když sledujete jeho rané rozhovory, mluví tiše, trochu váhavě. Má v sobě kouzlo. Je trochu nejistý, opak muže, kterého známe dnes. To byla jedna z nejzajímavějších částí projektu – prozkoumat tuto stránku člověka, o které nikdo nemluví.“

Výkonná producentka Amy Baer se po setkání se Shermanem nadchla pro jeho nápad na film a v roce 2018 se rozhodla podpořit projekt The Apprentice: Příběh Trumpa. I při čtení Shermanových nejranějších verzí scénáře ji uhodilo do očí, jakou empatii cítila k Trumpovi na stránkách – byl to mladý muž toužící po uznání od svého otce a vrstevníků. „Tato zranitelnost a úsilí jsou tak univerzálně lidské a umožnily nám lépe porozumět muži versus politikovi,“ říká Baer.

Baer pokračuje: „Od svých čtyřiceti let Trump konzistentně dominuje popkultuře a politické kultuře, ale jedna oblast jeho života, která je zřídka zkoumána, jsou jeho dvacátá léta – období osobního a profesního boje, během něhož vybudoval svou ‚úspěšnou‘ osobnost. Jeho snaha o viditelnost je srozumitelnou cestou a vysvětluje hodně o tom, proč je dnes tak závislý na pozornosti veřejnosti – a pravděpodobně také pomáhá vysvětlit, proč se rozhodl ucházet o prezidentský úřad. K tomu se přidává mentorství tajemného, ďábelského génia Roye, a máte tu materiál blížící se shakespearovskému dramatu. Jednoduše řečeno, toto období Trumpova života je fascinující, zábavné a pro moderní publikum nové.“

Baer také poznamenává, že ústřední vztah ve scénáři jí připomněl průlomový román Mary Shelley Frankenstein a jeho klasický příběh o tvůrci, který ztrácí kontrolu nad svým výtvorem. „Roy se vždy snažil ohnout realitu podle své vize, ale nebyl tím pravým, aby se „mohl prodat“,“ říká Baer. „V Donaldovi našel ideálního učedníka – pohledného, bohatého, ambiciózního – kterého mohl vytvarovat do ideální bytosti, jež odráží vše, co reprezentoval.“

Především byl Cohn neochvějně oddaný prosazování své konzervativní ideologie a neúprosně konkuroval jakýmkoli nepřátelům, kteří se odvážili ho vyzvat. V jedné klíčové scéně filmu Cohn sdílí svá „pravidla vítězství“ se svým žákem; Trump nejenže si pravidla vzal k srdci, ale také se stala mantrou pro budoucího prezidenta:

Pravidlo 1: Útočit. Útočit. Útočit.

Pravidlo 2: Nic nepřiznávat. Všechno popírat.

Pravidlo 3: Ohlásit vítězství a nikdy nepřiznat porážku.

Abbasi, který strávil první roky svého života v Íránu, než se přestěhoval do Evropy, neměl přílišný zájem o americkou politiku a vůbec neznal Trumpův zásadní vztah s Cohnem. „Vlastně jsem o Donaldu Trumpovi nevěděl, dokud jsem neviděl to slavné video, kde sjíždí po eskalátoru a oznamuje svou kandidaturu na prezidenta,“ říká Abbasi. „Tehdy jsem ho objevil jako postavu. A díky Gabeovi jsem objevil i Roye.“

Na jaře 2019 Sherman odcestoval do Kodaně, aby se s Abbasim setkal u něj doma, kde spolu strávili týden diskusemi o filmu a nápady na úpravy scénáře. „Jedna z věcí, kterou mi řekl, bylo, že chce, aby tento film nejen odhaloval postavy, ale také systém,“ říká Sherman. „Myslel si, že na kapitalismu a moci je něco specifického – že Trump mohl existovat pouze v kontextu tohoto typicky amerického systému, kde úspěch, peníze a moc jsou důležitější než poctivost a slušnost.“

Abbasi vypráví: „Prošel jsem scénář znovu a zaměřil ho více na Donalda jako na ambivalentní postavu. Původní nápad od Gabea byl, že v Donaldově životě byly dvě otcovské postavy – jednou byl Fred a druhou Roy. To byla základní struktura. Myslel jsem si ale, že u někoho, jako je Donald Trump, který má velmi komplikovanou psychologii, je potřeba se na to podívat z různých úhlů a rozebrat například stárnutí, narcismus, nejistotu. Všechny tyto věci mohou být stejně důležité jako ideologie. Tento muž je velmi specifickou směsí různých vlastností. Snažil jsem se to ve scénáři a samozřejmě i ve filmu zachytit ještě víc.“

Jednou z hlavních inspirací byl pro Abbasiho při tvorbě The Apprentice: Příběh Trumpa oscarový historický epos Stanleyho Kubricka Barry Lyndon (1975), který vypráví o irském podvodníkovi, jenž se snaží zbohatnout ve vyšších vrstvách evropské společnosti 18. století. „Myslel jsem si, že to bylo skvělé a nečekané srovnání – sociální horolezec, který přejímá manýry lidí a kultur kolem sebe, protože sám za nic nestojí,“ poznamenává Baer. „To je v mnoha ohledech Trump.“

Sherman a Abbasi společně pracovali na doladění scénáře, i když různé události bránily filmu ve vstupu do produkce – mimo jiné i pandemie COVID-19, která uvrhla svět do izolace. Měsíce bylo obtížné zajistit financování filmu, což Abbasiho přimělo mezitím natočit jiný oceňovaný film, Svatý pavouk (Holy Spider, 2022). Tento persky mluvený kriminální thriller o novinářce, která pátrá po sériovém vrahovi cílícím na sexuální pracovnice v íránském městě Mašhád, měl premiéru v Cannes, kde sklidil velký ohlas. Hlavní herečka Zar Amir Ebrahimi dokonce získala ocenění pro nejlepší herečku.

Asi ve stejné době začal film The Apprentice: Příběh Trumpa získávat podporu, když se přidali další producenti, kteří se rozhodli projekt financovat. I když Daniel Bekerman, zakladatel a prezident kanadské produkční společnosti Scythia Films, s Abbasim dříve nespolupracoval, uvedl, že Tina a Vore je jedním z jeho nejoblíbenějších filmů posledních 20 let. Bekerman sehrál klíčovou roli při přesunu natáčení The Apprentice: Příběh Trumpa do Kanady. „Trump, stejně jako většina politických postav, jak se objevují v kultuře a v naší mysli, je částečně člověkem a částečně mýtem – to platí pro to, jak je vnímán napříč celým politickým spektrem. Tento film zaplňuje prostor, který není tak dobře prozkoumán. Jak se člověk, který je za tímto mýtem, stal tím, čím je dnes? Jak se osoba a mýtus spojily do postavy, kterou dnes známe?“

Producent Louis Tisné, který produkoval Tina a Vore a který na konci roku 2022 založil s Abbasim dánskou produkční společnost Film Institute, vysvětlil: „Ali a já jsme oba studovali filozofii na univerzitě a spojuje nás láska k analytickému přístupu, což je naše ironické mrknutí v názvu naší společnosti. Má neuvěřitelný talent nahlížet na postavy z humanistické perspektivy.“

Jacob Jarek z Profile Pictures – který se s Abbasim znal od dob jeho studií na filmové škole a produkoval jeho režijní debut Shelley (2016) i Svatý pavouk, byl nadšený, že může s režisérem znovu spolupracovat na jeho prvním anglicky mluveném filmu.

„Ali vždy posouvá hranice a má talent zabývat se tématy, která mohou být nepříjemná, kontroverzní, ale která vyžadují pozornost,“ říká Jarek. „Nedělá to proto, že by měl konkrétní politický názor, ale protože má přirozený pud vyvést lidi z jejich vlastního vnímání. Zároveň vidí nutnost a hodnotu v odhalování toho, jak se věci staly tím, čím jsou – ať už jde o to, jak mohl sériový vrah v Íránu zabít desítky žen v krátkém čase, nebo jak se Donald Trump mohl stát nejmocnějším člověkem na světě.“

Nakonec se do produkce připojily Ruth Treacy a Julianne Forde z irské společnosti Tailored Films – obě producentky uvádějí, že je fascinovala myšlenka „origin story“ Donalda Trumpa, jak ji vyprávěl Ali Abbasi. „Napadá nás fráze ‚moc korumpuje a absolutní moc korumpuje absolutně‘,“ říkají irské producentky. „Je fascinující, aby publikum vidělo kontext a ingredience, které se pomalu shromažďovaly, formovaly a pekly, až vytvořily člověka, kterého dnes všichni poznáváme v médiích. Je to také velmi důležité pro to, abychom si uvědomili, jak nás média a veřejné osoby ovlivňují.“

Fotogalerie
20920 20921 20922 20923 20924

Další články z rubriky

Zlatovláska odtajnila teaser, do kin zamíří v lednu

Zlatovláska odtajnila teaser, do kin zamíří v lednu

Nové album Cyrilla Oswalda a The Survivors zachycuje výjimečný společný koncert v pražském Jazz Docku

Nové album Cyrilla Oswalda a The Survivors zachycuje výjimečný společný koncert v pražském Jazz Docku

Nejen o šíři talentu a umění výjimečnosti je filmový dokument Janžurka

Nejen o šíři talentu a umění výjimečnosti je filmový dokument Janžurka

Klavírní virtuos Peter Bence okouzlil Prahu, sklidil třikrát ovace vestoje

Klavírní virtuos Peter Bence okouzlil Prahu, sklidil třikrát ovace vestoje

Premiéra Garden of Labour přinese oslavu vysokého umění s mopem v ruce

Premiéra Garden of Labour přinese oslavu vysokého umění s mopem v ruce