První zkouška letošního Dakaru Classic posádku Czech Samurais nezaskočila. Do cíle dorazila jako osmatřicátá. Toyota šlape jako hodinky a tým je s umístěním maximálně spokojen. Krátce před startem přiletěl vzkaz od šéfky týmu Ollie Roučkové: „Druhého ledna v podvečer se nám narodil malý Ondra. Bylo to o něco dřív, než jsme čekali, ale vypadá to, že chce fandit tatínkovi. A stihne tak i prolog," řekla s úsměvem novopečená maminka.
V XXL Campu v Bishe se tým připravoval před startem prologu pět dní. Představovalo to projít přejímkami, stále kontrolovat techniku a zdolat ostrý test, ale samozřejmě také připravit zázemí týmu, což bylo na bedrech především Jiřího Vorlíčka a studenta Mechanic Academy Tomáše Trytka.
Mrkněte na video: https://youtu.be/4XclE5V9Utw
Prologem odstartovala Dakarská rallye Classic. A byly tam dva měřené úseky 11 a 40 km dlouhé ve smyčce Bisha – Bisha. A Samurajské Toyotě s posádkou Martinec-Kopřiva se dařilo. Skončili třicátí osmí s poměrně malou ztrátou bodů na zatím první Španěly s vozem Porsche 959. V nejpočetnější kategorii H2 se umístili na osmnáctém místě „Prolog jsem si užil, byl rychlý. Naše umístění není rozhodně špatným začátkem, zatím jsme nejlepší z českých posádek. Jeli jsme hlavně s rozvahou, čeká nás ještě třináct náročných etap a rozhodovat se bude jinde,“ prohlásil Ondřej Martinec.
Ačkoli se prolog může zdát jako maličkost, jeho dopad může být významný. Výrazně ztracený čas během této fáze se může těžko dohánět. Malá chyba a jezdci se budou během dalších etap hrabat ze zadních pozic, což je samo o sobě hodně vysilující. V kategorii Classic slouží prolog ještě k utvrzení rychlostní kategorie, zde je poslední možnost přestoupit do jiné skupiny. Samozřejmě s ohledem na pravidla jednotlivých kategorií.
Mladý mechanik Tomáš Trytko ze Střední školy technické a řemeslné byl poprvé v ostrém tempu. „Prolog byl sice krátký, ale Toyota se musí prohlédnout a připravit na nadcházející den, kde už se bude lámat chleba,“ zhodnotil první stresovou situaci Tomáš.
V sobotu se rozjede Dakar Classic naplno, účastníky čeká první etapa, ve které bude hrát prim adaptace na rozdílnost terénů. Kromě písku budou účastníci závodit na nejrůznějších površích a budou muset pravidelně upravovat svou rychlost, zvláště když se na jejich radaru objeví kameny a kameny. Zhruba v polovině etapy budou muset navigátoři zbystřit své myšlení, aby našli cestu ven ze vzniklého bludiště kolejí.
Pavel Vydra
Czech Samurais tým
Foto: Jakub Fára a archiv týmu