Den 6. ledna je vrcholem svátků Vánoc, kdy se Kristus zjevuje nejen izraelskému národu, ale všemu lidu a je obdobný jako vánoční svátek Narození Páně. V obou případech se má Bůh zjevovat jako člověk, jako narozené dítě nesoucí jméno Ježíš, kterého nejdříve uvítají prostí pastýři, pak i mudrci.
Svátek Zjevení Páně, dnes lidově zvaný „Tří Králů", je označení pro poslední knihu Nového zákona v Bibli, která je známá také jako Kniha zjevení nebo Apokalypsa. Její autorství se tradičně připisuje apoštolu Janovi, který ji napsal během svého exilu na ostrově Patmos v 1. století. Zjevení Páně je považováno za prorockou knihu a její výklady se v historii různily. Některé směry křesťanství ji berou jako doslovnou predikci budoucnosti, jiné ji interpretují spíše jako symbolický popis duchovního boje mezi dobrem a zlem v každodenním životě věřících.
Kniha zjevení je plná symboliky, vizí a prorockých obrazů, které mají vykreslit budoucí události příchod Božího království a druhý příchod Ježíše Krista. Je také známá pro svůj závěrečný verš, který přináší naději na návrat Krista a novou éru pokoje a spravedlnosti: „Amen, přijď, Pane Ježíši!“ (Zjevení 22:20).
Podle legendy přišli Ježíše přivítat mudrcové (podle bible pohané, ale některé zdroje uvádí, že mágové), pravděpodobně však šlo o hvězdopravce z Persie, babylonské kněžstvo kultu Zarathursty. Jejich znalosti jsou spojovány s proroctvím z knihy Numeri, kde Balaám předpovídá, že z rodu Jákobova vyjde hvězda, nový král Izraele.
Svátek Tří Králů doprovází různé lidové zvyky. Nám nejznámějším je žehnání domů, při němž se na dveře svěcenou křídou píší písmena K+M+B+ (ve světě C+M+B+). Nejedná se o počáteční písmena tří králů či mudrců, jak se mnozí domnívají, ale jde o zkratku latinského „Christus mansionem benedicat“ – „Kristus žehnej tomuto domu". Tři křížky (znaménka +) symbolizují Nejsvětější trojici Otce, Syna a Ducha Svatého.
Označení králové se pak objevuje až v 6. století u sv. Caesaria z Arles (zmínka v 72. žalmu). Počet mudrců v jednotlivých výkladech je různý - od dvou až po čtyři v západní církvi po dvanáct ve východní. Jmen Kašpar, Melichar a Baltazar se jim dostává zřejmě až v lidových vyprávěních v 7. století.
Zjevení Páně:
Apokalyptické vize: Kniha obsahuje podrobné vize, které Jan obdržel, včetně symbolických obrazů jako jsou čtyři jezdci apokalypsy, zvěrstva, které postihnou svět, a finální vítězství Krista.
Boží soudy: Zjevení popisuje různé formy Božího soudu, který bude provázet konec světa.
Konec věků a nové nebe a nová země: Kniha se zaměřuje na to, jak nakonec vše skončí: Zlo bude poraženo, a nastane nový, dokonalý svět pod vládou Boha.
Symbolika: Symboly, jako sedm pečetí, sedm trub, sedm pohárů Božího hněvu, nebo postavy jako Antikrist, se v knize objevují, ale vyžadují interpretaci.