„Rozhodně je právě skončený Dakar Classic naším letošním vrcholem, i když ne jedinou soutěží, kterou se letos tým zúčastní," odpověděl bezprostředně po příletu pilot posádky Ondřej Martinec na stále se opakující otázku. Nejtěžší rally světa, totiž měla plně odhalit, kam se jsou oba členové posádky a celý tým během dvanácti etap s Toyotou Land Cruiser 90 schopni dostat. Na jejich dokonalé prověření byla připravena náročná trasa i pro kategorii Classic, ale především jedinečná konkurence, o kterou se postarala velmi zajímavá jezdecká jména jak na pozicích řidičů, tak i navigátorů. Výsledek Ondřeje Martince s Jiřím Kopřivou nakonec neuspokojil, ale oba s celým týmem ukázali, že mají na to jezdit v první dvacítce, a o co víc v podkategorii H2 v první desítce. V kategorii Autentic Codriver dokonce sahali po prvních třech příčkách.
Výsledky z první poloviny Dakaru Classic, charakterizovaly směr, kudy se chce tým do budoucna ubírat. „Máme na to držet krok se špičkou, máme na to postavit se konkurenci v kategorii Classic. Kde začíná pomalu ale jistě jezdit řada špičkových jezdeckých jmen. Tito jezdci mají dlouholeté zkušenosti se setinovými závody, a to na poli evropských a světových podniků. Což nás s Jirkou hodně motivovalo," okomentoval první polovinu Dakaru Classic Ondřej Martinec, který i přes technickou závadu nádrže v celkovém součtu rally dojel jako nejlepší Čech v osobních automobilech napříč kategoriemi Dakaru Classic. A před závadou dokonce jako úplně nejlepší česká posádka.
Rally vrchol sezóny letos na svoje účastníky dýchl maratónským dojmem i v klasicích. Jako by se opravdu soutěž vracela ke svým kořenům. Pro Ondřeje s Jiřím vše začalo pěkným umístěním v prologu, a to znamenalo stejnou startovní pozici i pro start do prvního měřeného úseku. O úspěšné pokračování prologu se pak postaraly první a druhá etapa, po které Toyota týmu Czech Samurais figurovala na skvělém třiadvacátém místě. „Sice jsme na nejužší špičku ztratili, ale podařilo se nám dostat se do tempa a postupem času jsme šplhali ve výsledkové tabulce výš a všechny české posádky jsme nechávali za sebou,“ pochvaloval si Jiří Kopřiva.
To nejdůležitější však mělo přijít až v průběhu maratónské etapy. Ondřej s Jiřím bohužel díky nezapsané erozní díře v roadbooku dodaném pořadatelem ztratili kryt nádrže. A tu pak během kamenité etapy úplně probrousili. A tím museli místo startu v maratónské etapě opravovat poškozenou nádrž s nadějí, že budou v soutěži pokračovat.
„Vzhledem k tempu předních borců, už nebylo snadné po opravě nádrže vysokému tempu stačit, a tak jsme se snažili každou etapou urvat alespoň co nejlepší umístění. Bojovali jsme do posledního metru. Což se nám povedlo! Sice se nejedná o celkové umístění, pro které jsme si na Dakar Classic přijeli, ale máme data do příští sezóny a víme, že budeme chtít opět zabojovat o bednu v naší podkategorii. Teď nás čeká vyhodnocení dat s Toyotou a uvidíme, jestli našeho Land Cruisera 90 budeme předělávat, nebo postavíme do příštího ročníku modernější model Toyoty,“ přiblížil dění na trati Ondřej Martinec.
Ollie Roučková dodává: „Mám z výsledků velkou radost, kluci ukázali, že mají na to pohybovat se vpředu. Sezóna 2025 pro nás ale Dakarem Classic nekončí. Rozšíříme tým o závodní posádku, která bude závodit v našich barvách na tuzemských rally. Ve hře máme už i Dakar Classic 2026, kde jsme v jednání se dvěma závodními týmy, které by od nás chtěly udělat kompletní servis. Což je pro nás hlavní linie pro Dakar Classic. Nesmíme opomenout ani úspěšný projekt Mechanic Academy, ve kterém bychom chtěli pokračovat již čtvrtým rokem ve spolupráci se Střední školou technickou a řemeslnou v Novém Bydžově. Ráda bych za celý tým poděkovala všem, kteří nás jakkoliv podporují!" A už dnes je jasné, že přes některá zlehčující prohlášení směřující k podceňování kategorie Classic, se počet posádek „klasiků“ za rok opět navýší.
Pavel Vydra
Czech Samurais tým
Foto: Archiv týmu