Letos se od 5. do 9. března 2025v Praze uskuteční již 41. ročník filmového festivalu FAMUFEST, tentokrát s podtitulem happy end. Toto téma poukazuje na přehlcení dnešního světa těžkými tématy, které mají často negativní dopad na mentální zdraví nás všech. Organizátoři tak chtějípro návštěvnictvo vytvořit safe space, jenž všem umožňuje se uvolnit, na chvíli zapomenout na nepříjemné věci, aspolečně hledat vlastní „šťastný konec“. Festivalu se také bude soustředit na problematiku konců, které jsou s filmy neodmyslitelně spjaty, a uvažovat nad tím, co šťastný konec vůbec znamená. Kreativní ředitel Filip Jílek vysvětluje: „Happy end není univerzální závěr, ale přetrvávající pocit bezpečí, který každý vnímáme jinak. Šťastný konec jednoho totiž nemusí být šťastným koncem druhého, a proto festival klade důraz na každého z návštěvnictva, aby si našel ten svůj, třeba na plátně kina.”
Hlavním festivalovým centrem bude kino Bio Oko. Dalšími klíčovými místy se stanou prostory AVU Veletržní a Holešovická šachta, kam návštěvnictvo může zavítat na výstavu Katedry fotografie a Centra audiovizuálních studií nebo na speed-dating How to FAMU. Zahajovací party proběhne v klubu Bike Jesus a závěrečný večírek festivalu se uskuteční v klubu Ankali. Zahajovacím filmem festivalu bude v rámci ceremoniálu snímek režisérky Zory Čápové „Reportáž psaná na benzínce“ pojednávající o novinářce Ivaně Svobodové, která se specializuje na českou dezinformační scénu. Dalšími promítanými snímky budou například „Mord“ režiséra Martina Adamce, který získal 10 nominací na Českého lva, či film „Ani se nenaděješ a už se jmenuješ“ režisérky Emy Hůlkové, který získal dvě nominace. Ve spolupráci s Národním filmovým archivem bude mít publikum možnost tematicky zhlédnout československou komedii „Happy End“ od Oldřicha Lipského z 35 mm filmové kopie.
Každý ročník FAMUFESTu je jedinečný, a i tento přináší několik novinek. Poprvé se festival ocitne v nových prostorech AVU Veletržní. „Jsme rádi, že se nám tento prostor podařilo získat. Díky této posile můžeme festival obohatit o několik nových programových bloků včetně filmových projekcí a Industry programu. Těšit se můžete třeba na netradiční Kino Kabaret!“, odhalila výkonná ředitelka festivalu Sofie Mejtuv. Odbornou část programu zvanou Industry program festival nově zpřístupní veškerému návštěvnictvu. Těšit se lidé mohou na řadu přednášek, diskusí a workshopů z filmového průmyslu zaměřených na témata jako wellbeing mladých filmařů a filmařek či kreativa v českých pohádkách.
Letošní vizuální identita čerpá inspiraci z kultovních animovaných pohádek. Motivy snové krajiny evokují nostalgii, bezpečí, ale i tajemství a dystopii. Ústředním grafickým prvkem je oválný portál, který symbolizuje přechod do nových světů, a zároveň propojuje různorodé emoce. Autorkami vizuální identity jsou studentky grafického designu a fotografie na VŠMÚ v Bratislavě Kata Knežníková a Andrea Čverčková.
Festivalová znělka odráží především hravost a extravagantnost celé vizuální identity. Na jednoduché situaci, herecké přípravě studentstva DAMU na natáčení se studentstvem FAMU, poukazuje prostřednictvím pedagoga a herce Ondřeje Vetchéhona to, že abychom došli ke společnému happy endu, musíme si umět dělat legraci především i sami ze sebe.
- O festivalu FAMUFEST: https://www.famufest.cz
- Předprodej Early-bird akreditací na platformě GoOut bude spuštěn 17. února