Motocykl a jízda v jedné stopě představují stále častěji splněný sen, a to ať už je člověku 15 nebo přes 40 let. Svoboda, volnost, vítr ve vlasech nebo vlastní styl je něco, co láká. Tomu odpovídají i aktuální data o počtu motorkářů na našich silnicích, jejichž počet každoročně stoupá a očekává se, že tento trend bude do budoucna pokračovat. Aby sen o jízdě v jedné stopě nevzal za své hned na začátku, třeba při první hodině v autoškole, je vhodné nic nepodcenit a náležitě se připravit. Pro člověka, který nikdy na motocyklu neseděl jsou často jednotlivé úkony autoškoly i samotné ovládání motocyklu nadlidským výkonem. Právě proto, aby se sen stal skutečností a motocyklový nadšenec nenarazil hned při první hodině v autoškole, přichází projekt Pitland se speciálním programem určeným pro všechny, kteří se chystají do autoškoly. Aktuálně spouští kurz s názvem Příprava do autoškoly, v němž se zájemce během 3hodin seznámí a sžije s jednostopým strojem, zvládne jízdu, zajede tolik obávanou osmičku nebo slalom, a především zažije a užije si svoji první jízdu na motorce nabitou emocemi a tou pravou pozitivní, motorkářskou, energií.
Autoškola na motocykl je tématem sama pro sebe. Řada nadšenců do ní přichází bez toho, aby kdykoli předtím na motorce seděla, a navíc s vysněnou představou, jak nasedne a jede a během předepsaných 13hodin, které má motocyklový výcvik v autoškole, se vše naučí a může jít k závěrečným zkouškám a stane se skvělým jezdcem. Představa je však na míle vzdálena realitě.
Ze zkušeností, které potvrzují učitelé a instruktoři motocyklového výcviku v autoškolách, v drtivé většině případů 13 hodin výcviku nestačí. Největší problém představuje celá řada úkonů, které musí motorkář řešit a hlídat během jízdy. Tradičně největší obavy a strach mezi nimi panuje z náklonů v zatáčkách a z celkového přeorientování se na jízdu v jedné stopě, kde často žáci bojují i se stabilitou motocyklu při rozjezdech nebo dobrzďování a zastavování. Dalším bodem výcviku, který dává zabrat jsou povinné úkony na cvičišti jako je projetí osmičky, pomalého a rychlého slalomu nebo krizové brždění.
A přesně na tuhle část motocyklového výcviku má za cíl připravit nový program projektu Pitland Příprava do autoškoly. „Řadu let byla příprava motorkářů opravdovým oříškem. Autoškola byla pro většinu první zkušeností s motorkou, ale chyběla úplně možnost vyzkoušet si v bezpečném prostředí reflexy, získat správné návyky a rozjezdit se,“ říká Jiří Matela, majitel Pitlandu a instruktor bezpečné jízdy v jedné stopě.
Kurz Příprava do autoškoly trvá 3 hodiny a skládá se ze 2 hodin ježdění a praktických úkonů a 1 hodiny teoretické části. Zájemce se během 2 hodin jízdy celkově sžije s motorkou, naučí správný posez, správné vedení pohledu, projede si úkony jako je pomalý a rychlý slalom, osmička, krizové brždění i brždění na přesnost a naučí se správně ovládat přední i zadní brzdu. Dokonale tak potrénuje a osvojí si fungování na jednostopém stroji a zautomatizuje si chování při průjezdu zatáčkou, jízdu v pomalé rychlosti nebo si vyzkouší první náklony. Následující hodina teorie je primárně zaměřena na doptání a vysvětlení případných dotazů a odbourání největšího strachu z jízdy v jedné stopě a ze situací, které mohou jezdce potkat v autoškole nebo následně při samotné jízdě.
„Jedním z hlavních cílů kurzu je nabídnout budoucím jezdcům možnost trénovat v bezpečném a kontrolovaném prostředí, kde nejsou vystaveni rizikům běžného provozu. Naše výcviková plocha, více jak 5 000 m², je navržena tak, aby si účastníci mohli bezpečně vyzkoušet různé manévry a situace, na které by si v reálném provozu na větší motorce netroufli,“ vysvětluje Jiří Matela a dodává, že kurz je zaměřen na postupné překonávání prvotních obav a získávání větší jistoty při ovládání motocyklu.
Dalším cílem kurzu je příprava jezdců na praktickou část výcviku v autoškole a nácvik správné techniky ovládání motocyklu, která může snížit riziko pádů a nepříjemných situací. „Domníváme se, že kurz může být užitečný i pro samotné autoškoly, protože jejich žáci budou lépe vybaveni vhodnou technikou, což umožní zaměřit výuku více na provoz a pravidla silničního provozu. Díky tomu se žáci dostanou do reálného provozu sebevědomější a zvládnou náročné situace s větší lehkostí. Snažíme se tím zároveň přispět ke zvýšení bezpečnosti, zlepšení efektivity výuky a omezení stresových momentů pro všechny zúčastněné,“ dodává Jiří Matela.
Doplňme, že v kurzu jsou využívány unikátní elektrické pitbiky přímo navržené pro Pitland. Jedná se o malé a lehké elektrické motocykly v automatickém režimu, které začátečníkům plně umožní soustředit se na samotnou jízdu a její techniku. Pitland zároveň v rámci kurzu pracuje i se speciálními trenažéry jako je polohovatelná maketa pitbiku, která umožňuje nácvik ideální jízdní pozice, jak při jízdě v přímém směru, tak i v náklonech nezbytných pro průjezd zatáčkou. Novinkou je pak trenažér řazení, kde si mohou účastníci kurzu v klidu vyzkoušet práci se spojkou, řazení rychlostí nebo hledání neutrálu.
Celý kurz je jednorázový a účastník v jeho ceně získá i zapůjčení kompletní moto výbavy, včetně motocyklové kombinézy s ochrannými prvky, helmy, motocyklových bot a rukavic. Výuka probíhá pod vedením zkušených a přátelských instruktorů, kteří využívají pro komunikaci s jezdci InterCom, kdy s nimi mohou v reálném čase konverzovat a bezprostředně poradit a pomoci zvládnout překážky, strach nebo obavy. Kurz probíhá na pražském Zličíně v zastřešeném areálu Pitlandu, který má plochu více 5 000 m² a kde motocyklová sezóna nikdy nekončí. Cena kurzu je 3 600 Kč.
Více informací na www.pitland.cz a www.pitland.cz/produkt/pripravadoautoskoly