S blížícím se Mezinárodním dnem žen zveřejňuje whistleblowingová aplikace NNTB nejnovější data o oznámeních týkajících se sexuálního obtěžování na pracovišti. Podle statistik z přibližně tisícovky českých firem se jejich počet meziročně snížil na třetinu.
Zatímco v roce 2023 tvořila oznámení o sexuálním obtěžování 5,1 % všech podnětů přijatých ve firmách, v roce 2024 tento podíl klesl na 2,1 %. Podle Jana Slámy, CEO společnosti FaceUp Technology, která za aplikací stojí, může tento pokles naznačovat pozitivní trend:
- Firmy se více zaměřují na prevenci a vytvářejí bezpečnější pracovní prostředí.
- Sexuální obtěžování je i kvůli kauzám typu Feri nebo Cimický ve společnosti palčivější téma. Lidé jsou vůči němu ostražitější a v podobných situacích častěji reagují hned, když se s ním setkají.
- Díky zviditelnění tématu si potenciální obtěžující uvědomili nevhodnost podobného jednání a omezili ho.
- Zároveň ale nelze vyloučit, že s tím, jak utichla veřejná debata ohledně whistleblowingu, zapomněli někteří zaměstnanci, že mohou k upozornění na podobné situace interní oznamovací kanál využívat.
„Z pozice zaměstnavatele je klíčové nejen mít zavedený whistleblowingový kanál, ale také zaměstnance vyzývat ke sdílení jakéhokoliv feedbacku či trápení. Obavy z odplaty či negativní reakce totiž odradí pouze 27 % potenciálních oznamovatelů nekalostí ve firmách,“ vysvětluje Sláma. Podle výzkumu Ethics at Work Survey Europe, který prováděl Institute of Business Ethics v roce 2018, celých 28 % zaměstnanců interní oznámení nepodává, protože si myslí, že se tím nikdo nebude zabývat. 23 % jej nepodává kvůli tomu, že mají pocit, že se jich problém netýká. A 20 % se chce vyhnout tomu, aby se v očích vedení stali potížisty. Jinými slovy, nikdo se jich aktivně nezeptal ani jim nedal dostatečně jasně najevo, že jejich zpětná vazba je na pracovišti vítána.
Whistleblowing jako nástroj prevence
Aplikace vznikla v roce 2017 jako platforma pro bezpečné oznamování šikany na školách, kdy fungovala pod zkratkou NNTB (Nenech to být). V roce 2020 se pod názvem FaceUp rozšířila do firemního prostředí a dnes se používá ve více než 60 zemích světa, kde k ní má přístup přes milion uživatelů. Zaměstnanci skrz ni mohou diskrétně a bezpečně oznámit nejrůznější formy nevhodného chování, včetně sexuálního obtěžování.
„Čísla se mohou měnit, ale zásadní je, aby firmy nepolevovaly v prevenci. Každý zaměstnanec by měl mít jistotu, že pokud se setká s čímkoliv, co ho trápí, existuje bezpečný způsob, jak situaci řešit. Transparentnost je klíčem k tomu, aby se podobné případy nestávaly normou, ale výjimkou. A kvalitní whistleblowingový nástroj ve firmě funguje podobně preventivně jako kamera u vchodu do domu,“ uzavírá Jan Sláma z FaceUpu.