I přes komerční produkty, filmy a reklamu propagující Santu Clause jako nositele vánočních dárků a jako ikonu vánočních svátků, je i nadále po staletí tradiční Ježíšek neohroženým králem českých Vánoc. Ukazuje to aktuální průzkum společnosti SANEP.
Ten také ukázal, že za nejhorší dárek je považována poukázka na adrenalinový sport či erotické prádlo a pomůcky, zatímco nejvíce potěší dobrá kniha, či drobnost z lásky.
Jakkoli pro téměř třicet procent domácí populace představují Vánoce pohodu a klid, více jak čtyři pětiny veřejnosti se domnívají, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než křesťanským svátkem. Vánoce jsou pak největší křesťanskou oslavou zrození Ježíše Nazaretského pouze pro necelou pětinu domácí populace. Kvůli nákupu vánočních dárků je ochotno se zadlužit téměř pět procent domácí populace. Povánoční slevy pak hodlá v letošním roce při nákupu spotřebního zboží využít v souhrnu čtyřicet pět procent veřejnosti. Na nákup dárků však o letošních Vánocích nemá finanční prostředky téměř jedna desetina domácí populace.
Exkluzivní internetový on/off-line průzkum byl proveden ve dnech 3. - 9. prosince 2012 na vybrané skupině 12.861 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 27.952 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-1,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.
U většiny respondentů (61,4%), kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace, bude o letošních Vánocích nadělovat dárky Ježíšek, který i přes většinově ateisticky založenou českou populaci zůstává tradičním symbolem vánočních svátků. Rodina pak bude dárky rozdávat u 25,8% respondentů. Santa Claus bude nadělovat dárky u 1,1% dotázaných a Děda Mráz u 0,8% respondentů.
Většina dotázaných (27,8%) má v plánu utratit 1.000 - 3.000,- Kč. Náklady na vánoční nákupy ve výši 3.000 - 5.000,-Kč hodlá vynaložit 21% dotázaných. Rozpočet v rozmezí 5.000 - 10.000,- Kč plánuje vydat 16,5% dotázaných. Více než 10.000,- Kč pak vynaloží na vánoční nákupy 5,3% respondentů. Maximální částku 1000,- Kč pak plánuje utratit za vánoční dárky 14,3% dotázaných. Na dárky však letos nemá finanční prostředky 8,7% respondentů.
Za nejlepší dárek považuje 9,8% dotázaných knihu a 9,6% drobnost z lásky. Následují dárky o nějž si každý sám řekne (5,4%). Finanční prostředky vítá 3,8% dotázaných, spotřební elektroniku 2,4% a oblečení 1,7% dotázaných. Nicméně 42,8% respondentů si váží každého dárku.
Naopak nejméně žádaným nebo spíše vhodným dárkem považuje 7,5% dotázaných poukaz na adrenalinový zážitek. Zatímco erotické prádlo či pomůcky bývají vhodným valentinským dárkem u zamilovaných párů či jako narozeninové dárky, o Vánocích se tento druh dárků stává pro 6,7% respondentů druhým nejméně vhodným překvapením pod vánočním stromkem. Následují prostředky na hubnutí (6,4%), ponožky a jiné běžné spodní prádlo (5,1%) či alkohol (4,2%). I zde však převládá názor 37,1% dotázaných, kteří si váží každého dárku pod vánočním stromkem.
Pro více jak čtvrtinu dotázaných (28,4%) jsou Vánoce především symbolem klidu a pohody. Názor, že Vánoce patří zejména dětem a jejich radosti z očekávaných dárků, sdílí 20,3% dotázaných. Jako náboženské svátky, v nichž křesťané oslavují zrození Ježíše Nazaretského, vnímá vánoční svátky 18,3% domácí populace. Pro 12,1% respondentů představují Vánoce příležitost k rodinnému setkání. Pouze jako nákupy dárků a předvánoční shon vnímá tyto svátky 8,9% dotázaných a jako stres a chaos 7,2% respondentů.
Jakkoli je zřejmé, že Vánoce jsou tradičním českým svátkem, který přináší mnoho radosti dětem a je důvodem k rodinnému setkání, 80,3% respondentů vnímá vinou reklam a zájmu obchodníků o tyto svátky spíše jako komerční záležitost, než jako právě výhradně křesťanské svátky.
Většina domácí populace (92,9%) zastává postoj, který lze v dnešní době označit za finančně odpovědný, a sice že se kvůli nákupu dárků nehodlají zadlužit. Nicméně v souhrnu 4,3% dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel, zadlužení za účelem nákupu dárků připouští.
Mnohdy výrazné povánoční slevy spotřebního zboží budou letos zajímavé a k nákupu zlevněného sortimentu motivují 45% dotázaných.
Více na http://www.sanep.cz