Druhá etapa restaurování nástěnných maleb ve foyeru na 1. balkoně historické budovy Národního divadla byla zahájena na sklonku loňského roku. Restaurátoři se mohli pustit do opravy lunet z cyklu Vlast Mikoláše Alše a nástropního triptychu Umění Františka Ženíška, jen díky mecenášům, kteří mají v Národním divadle svůj klub.
Tak trochu to připomíná iniciativu českých vlastenců, kdy Sbor pro zřízení českého národního divadla v Praze získal první veřejné povolání k zahájení sbírek (1851). Hlavním zdrojem financování stavby Národního divadla, však byl stát. Přesto byla tehdy řada velkých mecenášů, mezi které patřil například císař František Josef I., Ruský car, hraběcí rodina Chotkova i Kolowratova, Kinských, Černínů, Nosticů, Schwarzrnbergů. Prostředky uvolnil i Zemský výbor království Českého a české vlastenky pro změnu uspořádaly na Žofíně bazar a jeho celý výtěžek putoval na stavbu divadla. Výtěžek byl stejně velký jako dar knížete Lobkowicze.
V současné době se stát bohužel odpovědně nepodílí na restaurování lunet z cyklu Vlast Mikoláše Alše ani nástropního triptychu Umění Františka Ženíška. Tuto záchranu uměleckých děl kompletně financuje zlatá mecenáška ND Prof. Dr. Dadja Altenburg-Kohl, stejně jako v první etapu. A proč věnovala tak velkou částku pro obnovu tak rozsáhlého díla? „Kulturní dědictví je naším odkazem a musí být zachováno. Stav lunet je kritický a škody by mohly toto jedinečné dílo nenávratně ohrozit. K Národnímu divadlu mám blízký vztah a velmi mi záleží na tom, aby o něj bylo dobře postaráno.“
Národní divadlo nabídne zájemcům možnost blíže se seznámit s unikátními malbami během speciálních prohlídek, které bude pořádat v průběhu restaurování. Bližší informace k organizaci a registraci na prohlídky budou k nalezení na webových stránkách. Restaurování provádí tým restaurátorů pod vedením akademického malíře Tomáše Záhoře a Tomáše Bergera.
Práce by měly trvat do 15. dubna roku 2014 a probíhají za plného divadelního provozu.
Text a foto: Lenka Žáčková