Magazín Elita

ÚSPĚŠNÝ AMERICKÝ DRAMATIK MATTHEW LOMBARDO JE VDĚČNÝ ZA TO, ŽE SE JEHO HRA UVÁDÍ V PRAZE

ÚSPĚŠNÝ AMERICKÝ DRAMATIK MATTHEW LOMBARDO JE VDĚČNÝ ZA TO, ŽE SE JEHO HRA UVÁDÍ V PRAZE

Úspěšný americký dramatik Matthew Lombardo přijal pozvání herečky Evy Jeníčkové a krátce před uvedením jeho hry HIGH – Lety peklem přiletěl do Prahy.

Hru objevila Eva Jeníčková, ale cesta vypjatého dramatu o víře, odpuštění, nenaplněné rodičovské lásce a niterném zranění, která nenechá diváka v pasivním vnímání děje na prkna divadla La Fabrika, nebyla tak jednoduchá: „Hledala jsem původně něco úplně jiného a z této hry se ke mně dostala vlastně jen krátká synopse, scénář nebyl k mání. Přesto i to málo mě zaujalo natolik, že jsem se rozhodla autora vypátrat. Nebylo to jednoduché, protože ve Státech existuje obranná hradba producentů. Agent mi stroze napsal - ve kterém divadle, za kolik a kolikrát se to bude hrát. Já bych si tu hru nejprve ráda přečetla…“ Eva Jeníčková se ke hře nedostala, a tak bez velkého očekávání oslovila samotného autora Matthew Lombardapřes Facebook a zadařilo se. „Odpověděl za čtyři hodiny se slovy: No jasně, řeknu agentovi, ať to pošle. Hned od agenta přišel velmi slušný mail: Tady je k vašemu potěšení text hry na přečtení…´,“ a konečně byla hra na českém území.

Eva Jeníčková převážně žije ve Spojených státech, kde se pod jménem Ava Jansen také věnuje činohře i muzikálu. V loňském roce vystoupila i se skupinou Aerosmith, přesto hledala něco, co by bylo mimořádné pro pražskou divadelní scénu. „Vždycky jsem chtěla tady udělat divadlo, zinscenovat nějakou komorní hru. Tato hra mě dostala svým motivem schopnosti změnit se, vírou ve spoustě rovinách i svou konfliktností.“

Hra je částečně autobiografická a dotaz byl tedy jasně předem daný… Matthew Lombardo po oslovení svým hlubokým nádechem a gestem vyjadřujícím nepříjemnou vzpomínku dal tušit, že sám má zkušenost s prostředím, o kterém hra HIGHvypovídá: „Je poměrně těžké o tom mluvit. Do 36 let jsem absolutně neměl žádnou zkušenost s drogami, až jednou jsem potkal člověka, který závislý byl. Měli jsme vztah a stalo se, že mě stáhnul do problému. Přestože jsme se rozešli, stejně to skončilo tím, že jsem sedm let byl závislý na pervitinu. Přišel jsem o všechno, ztratil jsem kvůli tomu práci a jediné možné řešení bylo nastoupit na léčení. Krátce po návratu jsem uvedl svou první hru na Broadwayi a o rok později to už byla hra HIGH. Vlastně nechtěl jsem tu hru vůbec psát, nechtěl jsem, aby mě někdo soudil, je to pro mě jako autora velké stigma. Nakonec jsem tomu rád, že jsem tuto hru dokončil, jsem na ni pyšný, je to moje asi nejvíce osobní hra.“

Inscenace je divadelním debutem režiséra Viktora Tauše, jehož doménou je filmová režie (Kanárek, Sněženky a machři po 25 letech, Klauni). „Práce na divadelní inscenaci byla daleko sevřenější než u filmu, kde máte kolem sebe mnohačetnou armádu lidí. Všichni jsme analyzovali text, všichni jsme režírovali, všichni jsme si předehrávali. Za výsledkem stojí kolektivní práce.“

K obsazení Viktor Tauš dodal: „Pro postavu sestry Jamison, rozpolcenou mezi vírou a vlastní obtížnou situací, Eva Jeníčková byla jasnou volbou. Na roli narkomana Codyho jsme dělali velký konkurs, a když mladý konzervatorista Saša Borodin přišel a vyprávěl o tom, jak do Čech přišel, jak se jako dítě dostal do hereckého kroužku, bylo mi jasné, že je to on. A s Martinem Pechlátem, sólistou mého milovaného divadla Komedie, nyní členem činohry Národního divadla, jsem chtěl spolupracovat už dlouho. Myslím, že se podařilo dát dohromady tři unikátní herecké osobnosti, které přes tři rozdílné herecké zkušenosti vyprávějí tento příběh, jehož tématem je vina a hanba, to, jak člověka život s pocitem viny deformuje a brání mu se změnit.“

V závěru mimořádného setkání Matthew Lombardo vyjádřil s velkým potěšením, že se HIGHuvádí také v Praze, ale také to, že u toho může být. „Pro autora není větší pocty, než když někdo chce uvést vaši hru v cizím jazyce. Navíc s Evou a Viktorem jsem navázal blízký vztah. Je o mě úžasně postaráno. V Praze jsem poprvé, včera jsem se procházel celý den městem, asi desetkrát jsem se ztratil, ale Praha je nádherné město na to, abyste se v něm desetkrát ztratil,“ řekl na závěr Matthew Lombardo.

 

Text, foto: Lenka Žáčková

Fotogalerie
4473 4474

Další články z rubriky

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Retrohraní, naučte své děti legendární hry vašeho dětství

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Blixa Bargeld, frontman Einstürzende Neubauten, a italský skladatel Teho Teardo vystoupí 6. prosince místo Paláce Akropolis v ARŠE+

Královny jedů, příběhy světových traviček

Královny jedů, příběhy světových traviček

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Olomoucké „kukačky“ stojí na nosném tématu a hercích, kteří mají o čem hrát a umí to

Královny jedů, příběhy světových traviček

Královny jedů, příběhy světových traviček

Levandulové údolí