Už jste viděliv pražském divadle Hybernia muzikál Mefisto? Pokud ano, jistě i vás napadne, že Daniela Bartáka nepolíbila múza, ale snad sám ďábel. Snad svoji duši nezaprodal! Zdá, že se jedná o zásadní dílo mladého hudebníka, který pro projekt Mefisto zaranžoval přibližně sedmdesát hudebních čísel a výsledkem je to, co na pražských scénách dlouho nebylo.
Hudební skladatel miluje velkou orchestrální hudbu se smyčci a taky dobře hrající big band, což je v Mefistovi dost patrné. Celkově se na muzikálu umělecky dost vyřádil, nejvíce ale asi na jednom z duetů, který v představení zaznívá s názvem Dávno touhu mám. „ Je to píseň, kterou si diváci po představení notují, což je v mojí profesi asi tou největší odměnou. Jinak ale bohužel nejsem nikdy stoprocentně spokojen, ale řekl bych, že muzikál je publikem přijímán velmi pozitivně, což mi dělá velice dobře,“ prozradil Daniel Barták, kterýž má své vzory například osobnosti jako je Ennio Morricone, Karel Svoboda nebo Andrew Lloyd Webber.
Z pojetí Daniela je potěšen také režisér a scénárista inscenace Zdeněk Zelenka: „Za 40 let, co jsem v oboru, jsem objevil spoustu talentů. Musím říct, že Daniel do mého tvůrčího života vstoupil naprosto razantně, zazvonil velice hlasitě a soudě podle ohlasů recenzentů a publika i velice úspěšně. To se mu to skládá, když má talent!“
Daniel Barták má za sebou několik úspěšných projektů, například muzikál Baron Prášil nebo seriál Zdivočelá země, na jejíž hudbě se podílel, avšak muzikál Mefisto je jeho prvním velkým samostatným počinem. Práce na něm byla časově velice náročná, trvala od podzimu 2015, kdy Daniel každý den aranžoval, natáčel orchestr, škrtal, navštěvoval zkoušky, až do premiéry, která proběhla začátkem listopadu v divadle Hybernia. Hudba k muzikálu Mefisto byla stvořena pečlivě a hlavně tak, aby zachytila děj a atmosféru hry, obsahově velice pestrá.
„Ono to totiž není jen o tom hudbu napsat, ale spadá do toho hudební aranžmá, natočení živého orchestru, nazpívání demo snímků, mix celého představení, korepetice, přítomnost na zkouškách, drobné změny, které často nastanou; takže je toho více, co jsem měl na starost, ale to k té práci patří a mě to hlavně baví,“ prozradil autor náročnost své práce.
„Hudba v Mefistovi je velice malebná. Líbí se mi, že je situační, skvěle slouží k vyznění samotnému představení a všem nám pomáhá předat divákovi to, o čem hrajeme. Pro mne osobně je těžké zpívání spíše v objemu a dodržování specifického stylu, na kterém si Daniel hodně zakládá. Aranže jsou úžasně řemeslně promyšlené, což je v českých muzikálech dost vzácné. Dan je prostě profík,“ popsal své pocity z muzikálové hudby Jan Kříž, představitel mladého Fausta.
„Vždy je dobré vědět, nebo mít alespoň představu, pro koho píseň píšete, protože to té písni dodá určitý charakter a interpret se pak v písni cítí dobře. Ale všeobecně platí, že když je opravdu dobrý interpret, tak na pohlaví nezáleží a v představení je takových nespočet, “ uvedl autor hudby na konto muzikálových zpěváků.
A jaký je výsledek jeho práce? Vyprodaná představení a standing ovation jsou důkazem, že se z Dana stává hvězdný muzikálový autor.
Momentálně si užívá trochu volna, které ovšem nebude trvat dlouho, protože píše texty i muziku pro skupinu DPH. Zkrátka tento mladý umělec se v práci skutečně nenudí.
Foto: Muzikál Mefisto