Ještě ani nevstřebala všechny emoce z historického úspěchu na Rallye Dakar a už si stanovuje další vysoké cíle. Olga „Ollie“ Roučková, třiatřicetiletá jezdkyně na terénní čtyřkolce, potvrdila, jaká je bojovnice. Přesně jak si stanovila před Dakarem. Prokousala se všemi nesmírně náročnými etapami a jako první Češka dojela až do cíle nejtěžší dálkové rallye světa. Mezi ženami na čtyřkolkách a motocyklech dojela třetí, celkově ve své kategorii QUAD (čtyřkolky) šestadvacátá.
Už v letadle cestou z Jižní Ameriky Ollie promýšlela, jak naloží se zbytkem skvěle zahájené sezóny. „Dakarem rok 2018 zdaleka nekončí. Chci obhájit Evropský titul v sérii FIM Europe Baja, ale hlavně bych chtěla promluvit do Světového šampionátu, mým cílem je top 5,“ vyhlásila reprezentantka pražské Dukly a členka stáje Moto Racing Group.
Přesto se v myšlenkách stále vrací do Jižní Ameriky. Dakar byl podle ní ještě náročnější, než si vůbec představovala. Ani ne tak fyzicky, na to měla Ollie natrénováno, ale spíše co do nebezpečí, kterému jsou zejména jezdci na motorkách a čtyřkolkách vystaveni. Pokud se totiž z jakéhokoli důvodu na trati opozdí, začnou se kolem nich prohánět auta a kamiony, což v tamním terénu a rychlostech představuje bez přehánění smrtelnou hrozbu. Olga Roučková to zažila ve čtvrté etapě, kdy uvázla v písku a kamion jí přejel čtyřkolku. Naštěstí to odneslo jen kolo, ale stačilo málo…
V tom, že se letošním 40. ročníkem vrátila Rallye Dakar ke svým kořenům, se po závodě shodlo mnoho jezdců. Dakar 2018 byl drsnější a nebezpečnější, než všichni očekávali. Jeho náročnost dokresluje počet závodníků, kterým se nepodařilo dojet do cíle – napříč kategoriemi jich bylo přes polovinu.
Přesto Ollie nelituje, že do toho šla: „Byl to masakr, doslova peklo na zemi… Všechno jsem si uvědomila až zpětně. Ale to, že přepisuji historii, je nepopsatelný zážitek. Sáhla jsem si na dno, ale dokázala jsem, že jsem schopná Rallye Dakar pokořit,“ usmívá se česká reprezentantka.
Možná se o úspěch zasloužil i její talisman. S sebou totiž měla svoji plyšovou žirafu v dresu Dukly, která absolvovala několik etap v teple camelbacku, kde Olga vozila tři litry vody.
V prvních etapách se Olga sžívala se svým dakarským speciálem. „Dakarská čtyřkolka se hodně lišila od té mojí běžné závodní. Už jen osazením přístrojů, které jsem naposledy používala na Merzouga Rally, ale také vahou a rozložením hmotnosti. Yamaha YFM 700 R vážila o 60 kilo víc, než jsem zvyklá,“ vysvětluje Olga Roučková. Po pěti odjetých etapách teprve dostala stroj do ruky a bylo vidět, jak se každým dnem ve vedru lépe a lépe vypořádává s dlouhými etapami prokládanými úmornými přejezdy.
Velkou oporou byl Olze hlavní mechanik Václav Hucl z Tachova. Kromě toho, že se staral o Yamahu, byl Olze kamarádem, psychologem a hlavně hnacím motorem. Během Dakarské rallye naběhal 100 nervózních jarních mil, shodil deset kilo a prý zestárl o deset let. Ale jak sám říká, byl to nezapomenutelný zážitek. „Jsem rád, že jsme to celý tým Moto Racing Group dali. Byly to nervy, ale jsme ve finiši a tím se splnil i můj dlouholetý sen.“
V kostce:
- Quady (čtyřkolky) mají svou vlastní kategorii na Rally Dakar od roku 2009
- Na startu Dakaru 2018 stálo 49 čtyřkolek
- Do cíle dojelo 32 jezdců na čtyřkolkách
- Olga Roučková obsadila v kategorii QUAD 26 místo
- V kategorie Woman startovalo 6 závodnic (motocykly a čtyřkolky dohromady)
- Do cíle dojely tři ženy, tou třetí byla Olga Roučková
Foto: Martin Zemánek: