V těchto dnech končí v Praze natáčení koprodukčního norsko-švédsko-českého snímku Amundsen, který režíruje Espen Sandberg. Má za sebou nejen nominaci na Oscara, ale i Zlatý globus za film Kon-Tiki a stojí i za režií posledních Pirátů z Karibiku či seriálu Marco Polo.
V dobrodružném filmu o největším polárním badateli všech dob, kterým byl Nor Roaldu Amundsenovi, si v pražských scénách na náplavce zahrál i Vojta Kotek. „Hraju Karla Feuchta, německého mechanika, který s Amundsenem absolvoval cestu na severní pól. Tady točíme příjezd naší výpravy do města, kde nás vítají nadšení obyvatelé. Natáčeli jsme ale i na Islandu, na což mám skvělé vzpomínky,“ dodal herec k celodennímu natáčení, kde v hromadných scénách vystupovalo na 200 českých komparzistů i známí norští herci jako Pål Sverre Hagen, Ole Christoffer Ertvaag, Christian Rubeck, Trond Espen Seim, Jonas Strand Gravli, Marius Lien a další.
Příběh vypráví nejen o odvaze k celoživotnímu bádání a dosažení jižního pólu 14. prosince 1911, ale také o Amundsenově osobnosti, jejíž odvrácené stránky zatím nikdo veřejně neodkryl. Ve filmu bude zachyceno i jeho dětství, kdy tématu velkolepých expedic propadl, či jeho vztah s bratrem Leonem, který byl pro něj v životě neméně zásadním. V Praze sourozence ztvárnili dva norští dětští herci během dopolední scény z jeho dětství, odpoledne už se točila scéna s dospělým Amundsenem.
Film Amundsen se u nás natáčel celkem 22 dní, do kin by měl přijít v roce 2019 a distribuovat jej bude Bontonfilm. Produkuje jej norská společnost Motion Blur (Espen Horn a Kristian Sinkerud), investorem je Svenks Film Industri ze Švédska. Česká strana využívá systém filmových pobídek a snímek získal podporu minoritních koprodukcí ze Státního fondu kinematografie.
Další českou stopu můžeme vysledovat v rámci tvůrčích profesí jako je například kostýmní výtvarnice Michaela Hořejší Horáčková či art director Martin Kurel. V České republice pro film bylo sestrojeno Amundsenovo letadlo a také lodě.
Norský producent Espen Horn vnímá spolupráci s Českou republikou velmi pozitivně. „Měli jsme na výběr několik zemí, například Maďarsko nebo Litvu, v podstatě za velmi podobných podmínek, ale vybrali jsme si Prahu. A jsme velmi spokojení. Natáčení tady bylo úžasné, čeští filmoví profesionálové naprosto bezkonkurenční a například místo jako je pražská náplavka, kde jsme točili část Osla, bychom jinde nenašli tak přesně odpovídající našim představám,“ řekl producent Espen Horn.
„Jsme za tuto spolupráci rádi, Česká republika je celosvětově známá mezi filmovými profesionály jako místo s kvalifikovanými filmovými řemeslníky, ale my na tomto projektu využíváme i umělecké profese. Dalo by se říct, že Amundsen kombinuje to nejlepší ze všech tří koprodukčních zemí. A jsme rádi, že i český Fond kinematografie věří v potenciál projektu tak silně, jako v něj věříme my,“ doplnil producent Horn.
Spokojený s natáčením v Čechách byl i režisér Espen Sandberg a ocenil kvalitní tým: „Bez velké podpory mezinárodního štábu by nebylo možné tak velký projekt natočit. Vizuální část tohoto filmu je velmi důležitá a je hlavně v rukou norského kameramana Påla Ulvika Roksetha, islandského architekta Karla Júlíussona a české kostýmní výtvarnice Michaely Horáčkové Hořejší,“ dodal režisér filmu Espen Sandberg.