Moderátor Vlasta Korec zanedlouho opět vyráží na nejdelší závod světa rallye Dakar 2020. Již 41. ročník tohoto náročného závodu se bude poprvé konat v Saudské Arábii a celý svět má velká očekávání. Nikdo neví, co tam závodníky čeká, jaké bude počasí, ani jak je přijmou místní obyvatelé. Na druhé straně, pro všechny je startovací čára stejná.
„Miluji Dakar, adrenalin, desítky hodin za volantem, nocování ve stanu v poušti i závodní šílenství, které vyvolává. Jsem s rád s lidmi, kteří jsou na stejné vlně,“ přiznává Vlasta Korec. Na místě to bude jisté dobrodružství, protože závodníci musí striktně dodržovat pravidla organizátorů. Kromě absolutního zákazu pití alkoholu nesmí natáčet ani dronem! „Letošní rok je plný nervozity a očekávání. Jižní Ameriku známe, víme, co nám tento křesťanský kontinent umí nabídnout. Lidé jsou tam srdeční a nemáme strach z jakékoliv situace. Ovšem tato islámská absolutní monarchie s hlavním zdrojem práva šaría je pro nás velkou neznámou. Jak tak přemítám, jistě budeme mít obavu na většině míst vytáhnout kameru a fotoaparát, abychom mohli pracovat a neskončili v nějakém místním vězení,“ vysvětluje Vlasta Korec. Doufá však, že fenomén Dakar jim pomůže a basa se jim vyhne obloukem.
Vlastu Korce opět oslovil šéf Barth Racing Teamu Michal Burkoň a on jeho nabídku přijal. Stejně jako předchozí ročník, i tento bude moderátor připravovat každý den pořad pro Rádio Impuls a pro Českou televizi cestopis Dakar za oponou o Dakaru, Saudské Arábii a o všem, co se bude dít kolem. Natáčet bude s kamarádem Michalem Dvořáčkem, který je multifunkční parťák do auta i pro natáčení. Tentokrát oba parťáci spolu s Barth Racing Teamem vyrazí do jihovýchodní Asie s autem Volkswagen Touareg.
Na rozloučení s Vlastou přišli moderátora podpořit Petr Kolář a Heidi Janků. „Přišla jsem mu popřát, aby zbytečně neriskoval. Ten závod není vůbec jednoduchý. Zdraví a život je víc než vítězství, a navíc má dvě malé děti, tak ať na to myslí,“ řekla Heidi Janků, která má bohužel smutnou zkušenost s nehodou z blízkého okolí, když za volantem zemřel její bratr. „Já ten adrenalin v autě moc ráda nemám. Jsem slušná řidička a nerada ohrožuji sebe nebo ostatní na silnicích. V žádném případě bych závodit nechtěla. Párkrát jsem si to na okruhu vyzkoušela, ale není to nic pro mě,“ dodala Heidi.
Vlasta Korec se přiznal, že má ambice jako závodník, dokonce v Mistrovství České republiky s jiným týmem obsadili druhé místo. Má to ale háček: „Chybí mi asi 20 000 000 Kč na závodní techniku, doprovodný vůz, náhradní díly, pneumatiky, startovné pro celý tým a pár drobných na kafe,“ posteskl moderátor, a tak zůstává alespoň jako doprovod českého týmu. Petr Kolář nezávodí, ale z minulosti s tím zkušenost má, dokonce závodil spolu s Vlastou. „Byla to malá, výkonná auta. Člověk si zařádil. Asi bych ale nezvládl jet v terénu na rychlost,“ řekl Kolář.
A jaká místa jsou na závodním plánu? „Startujeme 5. ledna v bohaté Džiddě, kde jistě navštívíme největší mrakodap světa Jeddah Tower, na trase máme třeba Rijád, nebo Mekku. Pevný program, však máme jasný: každý den jeden díl pořadu Dakar za oponou – natočit dostatek zajímavého materiálu, sestříhat, namluvit a odeslat do televize, natočit reportáž do rádia a fotit a fotit,“ vypočítává Vlasta Korec. Celkem má soutěžní trasa téměř devět tisíc kilometrů a závod končí 17. ledna 2020. Petr Kolář by sice nezávodil, ale chtěl by být alespoň u části soutěže. „Je to náročné na výdrž a na záda. Všechno se prý dá vydržet, ale skákání v dunách bolí. Nevím, jestli bych to zvládl, ale jel bych se tam podívat třeba na jednu etapu,“ řekl Kolář.
Času na odpočinek ovšem není moc a cesta nebude snadná. Talisman pro štěstí mu darovala Lucie Bílá, je to řetízek s křížkem. „Už byl se mnou 1x v jižní Americe, jezdí se mnou celý rok a pojede se mnou i do Arábie. Pochopitelně především, mám telefon plný fotek a videí mých dětí, a to je největší bohatství. Když v noci usínám ve stanu, kouknu na fotky a jsou se mnou,“ řekl Vlasta Korec.
Během závodů už zažil vypjaté situace, např. záplavy, nedostatek vzduchu, sněhovou kalamitu v Bolívii ve 4 000 m.n.m., nebo děsivé okamžiky u nehody. „V Kazachstánu na Silk Way Rally jsme mezi prvními s naším vozem přijeli k nehodě závoďáku, zrovna odlétal vrtulník se zraněnými závodníky. Auto letělo v několika kotrmelcích desítky metrů a trosky z auta byly na stovkách metrů čtverečních. Byl to děsný pocit,“ dodal.
Foto: BARTH Racing Team