V sobotu 1. února 2020 proběhne v pražském Divadle Archa slavnostní večer Cen české filmové kritiky. Večer bude moderovat herec Miroslav Hanuš. Kromě vítězů za rok 2019 se dozvíme také výsledky ankety o nejlepší český porevoluční film. Celý ceremoniál v přímém přenosu odvysílá program ČT art.
Filmový, divadelní i televizní herec Miroslav Hanuš je držitelem Ceny české filmové kritiky za nejlepší mužský herecký výkon ve filmu Nikdy nejsme sami (2016) a na ceremoniál se už pilně připravuje. „Na večer Cen filmové kritiky se velmi těším. A to už proto, že si na něj obléknu svůj nový frak, který večeru jistě dodá eleganci a který je následkem mého účinkování ve Stardance,“ slibuje Miroslav Hanuš. „Pojednávám to velmi osobně, a to tak, že se zeptám manželky, co mám během večera vlastně říkat. No a ona mi to poví. Tak uvidíme…“
Největšími favority na Ceny filmové kritiky jsou díky pěti nominacím road movie o pomstě Staříci (r. Martin Dušek a Ondřej Provazník) a hořká komedie Vlastníci. Tu jako svůj režijní debut natočil Jiří Havelka, který Ceny české filmové kritiky moderoval předcházející tři roky společně s Janou Plodkovou a nyní si večer vyzkouší z odlišného úhlu pohledu.
Předávat ceny letos budou čeští spisovatelé společně s herci, kteří účinkovali ve filmových adaptacích jejich děl. Přijdou například Michal Viewegh a Vanda Hybnerová, Petra Soukupová a Petra Špalková nebo Josef Formánek a David Švehlík.
Ceny české filmové kritiky slaví 10 let existence a zároveň se ohlížejí za 30 lety svobodné porevoluční kinematografie v Česku, resp. Československu. Součástí večera tak bude i vyhlášení výsledků hlasování kritiků o nejlepší film od roku 1989. Každý z padesátky členů Sdružení české filmové kritiky nominoval 10 titulů, z nichž vzešli vítězové.
Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení českých filmových kritiků za podpory hlavních partnerů, kterými jsou innogy, Česká televize, Státní fond kinematografie a Ministerstvo kultury. Dalšími partnery cen jsou Divadlo Archa, Champagneria a mowshe.
TZ Sdružení české filmové kritiky