Magazín Elita

Móda hledá svou budoucnost, cesta je v udržitelnosti

Móda hledá svou budoucnost, cesta je v udržitelnosti

Přednáška nizozemské expertky na módní trendy Ellen Haeser v rámci veletrhu Styl a Kabo v Brně se věnovala aktuálnímu vývoji globálního módního průmyslu a seznámila s klíčovými siluetami, motivy, barvami a materiály pro rok 2020.

„Pod tlakem neúprosných faktů o módním průmyslu jako jednom z největších znečišťovatelů planety se mění přístup výrobců i zákazníků. Přichází tak změna v nazírání na módu, kterou nutně potřebujeme,“ oznámila Ellen Haeser na úvod své tradiční přednášky o trendech. Změny podle ní už nejsou jen na úrovni proklamací, ale věci se skutečně daly do pohybu. Řada značek už změnila svůj přístup a nově se prezentují jako nositelé myšlenek udržitelné módy.

Méně může být více

Odklon od lineárního modelu fast fashion k trvale udržitelné slow fashion je podle Ellen Haeser nevyhnutelný. Ale módní průmysl by tento vývoj neměl vnímat jako hrozbu, protože přináší i nové příležitosti. Když velké množství levného oblečení mizerné jakosti, kterého si nikdo neváží a rychle se vyhazuje, nahradí kvalitní móda, mohou na tom vydělat všichni včetně přírody. Obchodníci se místo kasírování stanou průvodci zákazníků na cestě k hledání vlastního stylu – takového, ve kterém se budou cítit dobře a rádi si za oblíbené kousky připlatí.

Co mohou dělat spotřebitelé, aby tento proces urychlili? Jako první věc Ellen Haeser doporučila vážit si oblečení, které lidé už mají, a dobře se o ně starat. Druhý princip vyjadřuje anglické heslo „shop less, feel better“. Kupovat by se podle něj mělo jen oblečení, o kterém je člověk přesvědčen, že ho bude s láskou nosit. Třetí radou je vybírat si kvalitní a nadčasové kousky, které dlouho vydrží. Planetě pomůže také upřednostňování vintage oblečení a nakupování v second handech. Posledním doporučením je podpora etických značek, které řeší, z jakých materiálů vyrábí a jakým způsobem.

Místo sezónnosti trvalá kvalita

Výrobců, které přemýšlejí udržitelným způsobem a zaměřují se třeba na recyklované materiály, podle Ellen Haeser rychle přibývá. Dnes se k tomuto trendu hlásí už asi třetina módního průmyslu včetně značek jako Prada, Hermés, Chanel, Stella McCartney nebo Zara. Některé firmy jdou přímo proti proudu a protestují proti nepromyšleným nákupům ve slevách při akcích typu Black Friday. Jiné se snaží spotřebitele vzdělávat a vracet k ekologickým materiálům, například k pozapomenutému konopí jako pevnému materiálu pro svršek obuvi. Tento moderní udržitelný přístup však není jen návratem ke starým postupům, ale chová se odpovědně s využitím nejnovějších technologií. Samozřejmě sází také na atraktivní design a marketingové propojení s uměním, sportem, s inspirací z filmů a seriálů. Cílem totiž je, aby zákazník nakupoval s vášní a našel si ke svému oblečení vztah. „Když na sobě máte něco, v čem se cítíte dobře, cítíte se dobře i celkově a takové oblečení pak nosíte hodně dlouho,“ vysvětlila Ellen Haeser.

Nové technologie zároveň umožňují individualizovat výrobu. Ikonické značky sportovní obuvi už slaví úspěch s konceptem, kdy si zákazníci sami navrhují modely osobitého designu. Móda je pro tyto zákazníky formou komunikace s okolím, proto si za originalitu rádi připlatí. Stále méně lidí totiž chce být součástí stáda, které podléhá sezónním trendům a obléká se do stejné uniformy. Naopak roste cena originality, ke které mohou vést i vintage kousky objevené v dědečkově šatníku.

Pánská klasika ve stylovém mixu

Pánská móda, která vždycky stála trochu v ústraní té dámské, se nově dostává do centra pozornosti. Ellen Haeser za tím vidí rostoucí počet mužů, kteří v módě nevidí jen oblečení, ale životní styl a formu sebevyjádření. Určující barvou pro příští sezonu je hnědá v různých odstínech. Návrat hnědé má být skutečně nepřehlédnutelný, protože jde o barvu univerzální a nadčasovou, která má vintage charakter a není jen sezónní, což přesně vyhovuje poptávce po udržitelné módě. Trend pánské módy „nové dědictví“ je poctou kvalitě ruční práce a nadčasové klasice. Nebrání se pracovat s obnošenými kousky, kterým dává nový život; třeba saka z padesátých nebo šedesátých let, vyrobené z kvalitních materiálů a s poctivým krejčovským zpracováním, se upravují a znovu nosí jako hlavní hvězdy outfitu. Stylový mix staršího s novým je stále aktuálnější, ležérnost podtrhují třeba ohrnuté a srolované kalhoty. Volnočasová pánská móda sází také na propracovanost střihů včetně funkčních detailů, a to včetně doplňků.

Second hand jako trend

Dámská móda pro příští podzim a zimu se vrací ke klasice, prosazuje se ležérnost v oversized siluetách a velkou roli hrají propracované detaily jako zdobné límce, vázačky a mašle. K ženské klasice patří jemné vzory, nabírání a řasení, kanýry, volány i nadýchané rukávy. Vedle přírodních materiálu jako hedvábí a vlna se uplatňují i luxusní brokáty nebo metalické tkaniny.  Trend luxusu vyvažují nové obchodní modely, které tradiční vlastnění oděvů nahrazují jejich půjčováním nebo sdílením. Prosazuje se second hand nového typu, který už není vnímán jako zdroj levného a podřadného oblečení, ale nabízí luxusní značky a vyhledávají ho lidé myslící na udržitelnost. „Do roku 2023 se předpokládá zdvojnásobení globálního obchodu s oblečením z druhé ruky,“ informovala Ellen Haeser.

Věřte burgundové barvě a širokým kalhotám

Pro příští podzim a zimu budou v dámské módě klíčová dvě témata.  Prvním je minimalistická krejčovina jako rafinovaný mix pánských střihů a výsostně ženských detailů. Typická jsou dlouhá saka bez rukávů, výrazné špičaté límce, kravaty a syté barvy – vedle klíčové burgundové také klasická modrá nebo zlatavě žlutá. S hnědou barvou se i v dámském šatníku potkáme v různých odstínech, na výsluní se vrací také šedá. Druhé téma moderní básník je velmi romantické, se spoustou růžové, neobvyklými materiálovými kombinacemi a překvapivými detaily. Průsvitná organza, měkoučký plyš, brokát, umělé kůže a kožešiny, třásně, květinové i zvířecí vzory. Tento trend kombinuje ženský a kovbojský styl a vyžívá se v až přehnaně dekorativních detailech.

Pokud jde o střihy, kalhoty se nadále rozšiřují, vedle dlouhých plandavých se objevují i v harémovém provedení nebo v teplákové siluetě se stažením nad kotníky. Kabáty jsou objemné a volně střižené. Vlněné se budou nosit přepásané i zavinovací, prošívané s nadměrnou siluetou se objeví i ve velmi dlouhých variantách a pestrých barvách. „Maskulinní trend s oblibou vintage kousků umožňuje také zajímavé experimenty se starými saky z manželova šatníku,“ radí Ellen Haeser. Chybu podle ní neuděláte pořízením motorkářské bundy, cargo košile nebo klasické halenky s vázačkou a romantickými rukávy nařasenými do manžety. Hlavní ale bude najít si v široké nabídce vlastní cestu. „Vyberte si styl, ve kterém se cítíte dobře. Zvolte si značku nebo prodejce a přemýšlejte o udržitelnosti. Nakupujte s vášní a nechte se inspirovat, protože to je jediný způsob, jak si módu užít,“ zdůraznila nizozemská expertka na závěr veletržní přednášky, jejíž součástí byly i ukázky trendových modelů z kolekcí vystavovatelů.

Fotogalerie
11747

Další články z rubriky

Nejlepší v Česku: Mandarin Oriental, Prague získal světové ocenění za své hotelové spa

Nejlepší v Česku: Mandarin Oriental, Prague získal světové ocenění za své hotelové spa

Columbia vytvořila technologii Omni-Heat Arctic inspirovala se u ledních medvědů

Columbia vytvořila technologii Omni-Heat Arctic inspirovala se u ledních medvědů

Queens spustil mobilní aplikaci a rozdává tenisky PUMA na celý rok

Queens spustil mobilní aplikaci a rozdává tenisky PUMA na celý rok

S Moravia Comfort spolehlivě připravíte svoji ložnici na podzim

S Moravia Comfort spolehlivě připravíte svoji ložnici na podzim

 

6 důvodů, proč se v zimně zachumlat do deky

6 důvodů, proč se v zimně zachumlat do deky