Už za týden v Brně odstartuje motocyklová sezóna již tradiční výstavou Motosalon. Předvede se 150 firem a celkem 390 značek motocyklů, doplňků i výbavy. A k vidění bude i řada jedinčných strojů, které jinak na prodejních showroomech zatím nepotkáte. Co byste řekli na novou indickou Jawu, první americké cestovní enduro Pan America, nejdéle vyráběnou motorku na světě 1932-2019, nový německý chopper R18 či znovuzrozenou Čechii?
Protože konečně skončilo zápolení dvou veletrhů, které se v minulosti konaly ve stejný termín a přetahovaly se o návštěvníky, vystavovatele i doprovodné programy, má Česká republika ve svém regionu velkou výhodu. Jarní Motosalon je opravdu celostátní motocyklové výstava a letos se k němu konečně přidala i soutěž přestaveb Bohemia Custom s prestižním seriálu mistrovství světa AMD, která ještě vloni doprovázela automobilovou výstavu v Letňanech.
Mezi hlavní magnety pro české nadšence do motorek bude patřit retro model Jawa 300, který který vyrábí v Indii v licenci společnost Mahindra. Motorka s moderním čtyřdobým motorem designově vychází z klasické kývačky a v současné době prochází evropskou homologací, protože evropské normy se od indických výrazně liší. Jak nám potvrdil Jiří Kraft se společnosti Jawa, továrna letos v ČR počítá s prodejem několika kusů, větší objem pak chce zájemcům nabídnout v příštím roce.
Klasická americká značka Harley-Davidson do Brna doveze nov prototypy očekávaných novinek pro modelový rok 2021 – cestovní maxienduro Pan America a silniční streetfighter Bronx. To je na tak tradiční značku jako H-D hodně velký rozmach do dalších segmentů a hlavně u Pan Americy, která by se měla na trhu objevit již letos na podzim, se asi bude potkávat hodně nadšenců do motore a hodnotit futuristický design. Michal Fric ze zastoupení značky také poodhalil jedno překvapení, když slíbil další zajímavý model pro malé a velké návštěvníky.
Komu bije srdce ve vysokootáčkovém rytmu superbiků, toho asi letos nejvíc přiláká expozice jedničky na trhu co do počtu prodaných motocyklů, značky Honda. Legendární sportovní řada Honda Fireblade přijede do Brna v nové hodně nabroušené verzi. Řadový litrový čtyřválec je naladěný na výkonu 217 koní a točivý moment 113 Nm a podle prvních novinářských testů jde o dokonalý sportovní stroj. V expozici Hondy ale podle zástupce značky, Petra Hubáčka, chystají i nové verze dvou prodejních bestsellerů. Nová verze jednoho z nejoblíbenějších skútrů v Evropě SH125i vstupuje do roku 2020 jako prakticky nový stroj s přepracovanou kapotáží i novým čtyřventilovým motorem s nastavitelnou kontrolou trakce. Vedle toho si výkonnější motor 1100 přiváží i cestovní enduro Africa Twin Adventure Sports.
Druhá nejsilnější značka na českém trhu je japonská Yamaha a na jejím stánku bude čekat další hodně sledovaný stroj - modernizovaný model Yamaha Tracer 700. Dvouválec střední třídy s atraktiví cenou dostal novou radikálnější kapotáž, její součástí jsou i obměněná přední světla kombinující LED proužky pro denní svícení a dva malé čtvercové LED projektorové světlomety.
Na severu Čech se rodí jedinečný nový motocykl s přeplňovaným motorem – ovšem po vzoru staré legendy, kterou zatím žádný český stroj snad s výjimkou Jawy 500 OHC nepřekonal. Motocykl Böhmerland jako nástupce Čechie, bude k mání se spalovacím motorem i ve verzi s 0% emisní pohonnou jednotkou. Jak ale upozornil jeho tvůrce, Peter Knobloch, stroj s eko pohonem však nemusí být na elektřinu, jak by se dalo dle současného trendu očekávat. O tom, zda se bude eko verze s 0% emisní pohonnou jednotkou (dosahující rychlosti až 200km/h), kterou v současnosti na trhu nikdo nepoužívá, vyrábět vedle kompresorem přeplňované benzínové šestistovky, má rozhodnout zájem zákazníků a investorů.
Skútrová velmoc, Itálie, vyšle do Brna nový Medley 125 s 15ti koňovým motorem a jinou ergonomií, horkou novinkou je i nová elektrická Vespa se zvýšenou maximálkou na 70 km/h. Jak ale potvrzuje Adam Žert, ředitel zastoupení českého koncernu Piaggio, zkrátka nepřijdou ani příznivci klasické Vespy pak přijede nový design Vespy GTS racing 60s se zlatými ráfky inspirovaný závodními modely aut z 60 let minulého století.
Zpestřením mezi futuristickými designy bude expozice indické značky s britskými kořeny Royal Enfield, která v posledních letech prorazila do Evropy s klasickými retro laděnými stroji, ovšem s moderní technikou a konstrukcí. Model Bullet je od roku 1932 vůbec nejdéle vyráběným motocyklem na světě, jeho výroba spolu s modelem Classic 500 ale letos definitivně končí. Nahradí ho ale dvouválcové Interceproty s podobně lákavým poměrem ceny a stylu.
Německá BMW přiveze do Brna dosud největší boxer - motocyklový dvouválec s ležatými protilehlými válci o objemu 1800 ccm, které bude k vidění na letošním Motosalonu. Ten se zatím předvedl ve dvou konceptech R18, ale letos by se měl dočkat sériové podoby ve velkém cruiseru. Koncept BMW R18 čerpá z klasického bavoráku R5 z roku 1936a výsledkem je extrémně nízký a dlouhý motocykl. Na klasické historické atributy BMW odkazuje otevřený kardan, zavěšení zadního kola cantilever, karburátor twin-Solex z automobilu BMW 2002 nebo LED světlomet inspirovaný světlometem značky Bosch z roku 1950 namontovaný mezi vidlice.
Čím je mezi auty Ferrari, tím je v jedné stopě italská Ducati. Ta v posledních letech slaví úspěchy se svým superbikem Ducati PanigaleV4, nyní ale vyslyšela volání fanoušků a z motorky sundala kapotáže. Výsledkem je nový naháč Streetfighter V4 s véčkovým čtyřválcem 1100 o výkonu 208 koní. Samozřejmě nabitých asistenční elektronikou, bez které by se už s takovým výkonem aasi nedalo vyrazit na projížďku za město.